7 évnél régebbi cikk

Így készítsük fel autóinkat a tavaszra
Fehérvár Médiacentrum fotójaÍgy készítsük fel autóinkat a tavaszra

Enyhül az idő, heteken belül felkerülnek a nyári gumik az autók kerekeire. A tél végén nem csak a gumicserék megfelelő időzítésére kell figyelnünk: ellenőriztessük a futóművet, a fékeket, és az utak téli sózásából eredő esetleges károkat is orvosoljuk!

Reményeink szerint az elkövetkező hetekben már bontogatja szárnyait a tavasz. Még azok is gyakrabban kelnek útra autóval egy-egy kirándulásra, akiknél a téli időszakban nem mindennapos a gépjármű használata. De bármilyen gyakran ülünk is volán mögé, az évszakváltás idején bizony akadnak teendőink a kocsi felkészítését illetően. Hogy miről nem szabad ilyenkor megfeledkezni, abban Krekó Sándor, egy ismert székesfehérvári autószerviz telephelyvezetőjének segítségét kértük.

„A gumiabroncsokat akkor kell lecserélni téliről a nyárira, amikor már tartósan hét fok felett van a hőmérséklet. Nem elég, ha néha kisüt a nap, és akár tizenöt fokos meleget is érzékelünk. Amíg az aszfalt hideg, a nyári abroncsok csúszkálni fognak az utakon, nem biztonságosak.” A szakember hozzátette: az sem mindegy, hogyan tároltuk a nyári gumikat télen. Fontos, hogy fénytől védett helyre tegyük őket, a legtöbb kárt ugyanis a napfény okozhatja bennük. Ha az abroncsok nincsenek felnire szerelve, állítva tegyük el őket, és néha mozgassuk át, hogy ne deformálódjanak. A felnis kerekeket pedig fektetve tároljuk, mert ha egy adott ponton áll hosszabb ideig, laposodás keletkezhet benne, ami rázkódást eredményez.

Amikor előkerülnek a nyári gumik, fontos ellenőrizni a gumiabroncs profilmélységét. Ha ez két milliméter alatt van, netán bármi külső sérülést, repedést találunk rajta, elérkezett az ideje az új gumik vásárlásának. „Ha túl kopott a gumi, nagy a felúszás veszélye, csúszkálni fogunk vele az úton” – hangsúlyozta a szakember.

Forduljunk szakemberhez!

A kerékcserét, a fékek állapotának ellenőrzését sokan otthon is végre tudják hajtani, mégis több okból is érdemes szakemberhez fordulni: „A fékbetét, a féktárcsa állapota valóban elég látványos, a gumi fékcsöveknél azonban már sokszor csak a szakember fedezi fel az eltéréseket. Ahogyan a futómű állapotának vizsgálatánál is egy-két rutinos mozdulat elég egy szakértőnek, hogy meglássa, van-e olyan elváltozás, ami indokolhatja a javítást” - tette hozzá Krekó Sándor. A műhelyben megemelik az autót, ami azért fontos, mert sokan nem is hinnék, mennyi gumi alkatrész, gumi tömítés van az autó alján. Ezek a téli sózás miatt károsodhatnak, elöregedhetnek. Ha nem cserélik ki őket időben, rozsdásodás, beázás keletkezhet az autóban, ezeket a problémákat orvosolni pedig sok pénzünkbe kerülhet. A fékek ellenőrzése azért is különösen indokolt, mert télen nem használjuk olyan nagy sebességgel, terheléssel az autót, és talán ki sem derül számunkra, ha a fékerő-szabályozó nem működik megfelelően, pedig az is komoly baleseti forrás lehet.

Figyeljünk a folyadékra!

Az abroncsok mellett a szélvédőmosó folyadék esetében is át kell térnünk a téliről a nyárira, hiszen a téli kifejezetten hideg időjárásra készült, melegben kocsonyásodhat, károsíthatja a berendezések állapotát, és a rovarokat sem oldja megfelelően. A fagyállót viszont ne cseréljük le nyáron sem, a vízpumpa kenését is ez teszi lehetővé. Ne mulasszuk el a motorolajszint ellenőrzését ilyenkor sem! A fékfolyadék forráspontjának ellenőrzését bízzuk szakemberre. Ha ugyanis túl nagy a víztartalma, gázosodás keletkezhet, ez a fékhatás csökkenését eredményezi. A klímaberendezés ellenőrzésével se várjuk meg a nyarat, ne akkor érjen minket meglepetés! Itt a szűrők cseréjét ne hanyagoljuk el, hiszen a nyirkos környezet kedvez a baktériumoknak, könnyen megbetegíthet bennünket!

Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek