7 évnél régebbi cikk

Tervezett elavulás: összeesküvés-elmélet vagy valóság?
Fehérvár Médiacentrum fotójaTervezett elavulás: összeesküvés-elmélet vagy valóság?

Én személy szerint nem vagyok összeesküvés-hívő. Bár kétségtelenül rengeteg kétes elmélet kering már-már városi legendaként az emberek gondolataiban egyik-másik cég vagy szervezet működéséről, életéről vagy viseltes dolgairól. Ilyen például az időről időre felbukkanó chemtrail is, mely szerint a levegőben, felettünk “járó” repülőgépek kondenzcsíkjai nem mások, mint az emberiség ritkítására szolgáló vegyszereket permetező repülőgépek. No comment!

Ellenben itt van ez a tervezett elavulás dolog, melyen, mint gyakorló “kocka” és kütyükkel foglalkozó, sőt időnként még ügyfeleknek is tanácsokat osztogató számtek-boltos, én is elgondolkodom. Mert hát vannak azok a makacs tények, miszerint igen gyakran éppen úgy romlik el egy-egy műszaki termék (legyen az egy notebook, vagy tablet, de akár csak egy háztartási kisgép), hogy éppen lejárt a garanciája. Ugye ismerős? Ilyenkor jönnek a közhelyek, hogy piacgazdaság, kapitalista kereskedői véna, meg a hasonlók. De akárhogy is nézzük, ha én lennék az ügyfél helyében, én is elkeríteném a gyártót, ha az olykor igen drága pénzen vett, két év garanciás műszaki kütyü, két év és egy hónap után mondaná be az unalmast. És bemondja!

Szóval kétségtelen tény, hogy a fenti szóösszetétel, a tervezett elavulás, igenis valós dolog, mi több, a gyártók komoly energiát fektetnek ebbe. Manapság már bizonyított tény, hogy egy termék fejlesztése során igen jelentős mérnöki agykapacitás megy el arra, hogy hogyan lehet valamit úgy megtervezni, hogy az a jótállási időt követően nagyon hamar meghibásodjon. Ez persze még nem feltétlenül csalás, nem feltétlenül a leendő vevők megtévesztése, sokkal inkább a gazdaság egyik mozgatórugója.

A panel-háziasszonyok elnyűhetetlen társa, a Hajdú Energomat, még ma is működne

Az már szakállas példa, hogy az ötven évvel ezelőtti termékek, akár a Hajdú Energomat mosógépek vagy a Rakéta porszívók még ma is működnek és nem romlottak el pár év alatt. Ha mégis, akkor az csak a szabályt erősítő kivétel, miszerint ezek az örökkévalóságnak lettek tervezve, de egyébként is fillérekből lehetett javíttatni azokat. Nos, ez már tényleg a múlt. Számtalan olyan példát tudnék mondani én is a saját szakmai tapasztalatomból, amik azt a tényt erősítik, hogy a gyártóknak már nem céljuk a hosszú élettartam.

Talán már ti is találkoztatok olyan okostelefonnal, tablettel, melynek az akkuja ment tönkre, de cserélni nem lehetett, mert direkt így lettek tervezve, sőt talán úgy is jártatok már, hogy a szerviz széttárt karral sajnálkozott, hogy a terméket nem lehet szétszedni, mert azt nem csavarokkal rögzítették, hanem az egyszerűség és a trükkösség jegyében ragasztották. Nem is akárhogy, mert persze a ragasztót már örök életűnek tervezték! És sorolhatnám még tovább a tintasugaras nyomtatók egyik napról a másikra történő hirtelen nem nyomtatását vagy a fejhallgatók, mobil töltők zsinórjainak az idő előtti elszakadását, esetleg a tervezett túlmelegedés miatt a tévék, számítógépek kondenzátorainak az igen gyors anyagfáradásait. Mind-mind olyan hiba, melyek bosszantóak és persze kivédhetetlenek. Nekünk fogyasztóknak, de nem lenne az a gyártóknak.

A gazdaság mozgatórugója

Ellenben a gyártók bennünk, fogyasztókban csak a fejőstehenet látják. Ha elromlott, ne javíttass, vegyél újat! Ha mégis javíttatni szeretnéd, akkor majd a szerviz fogja elmagyarázni, hogy miért ne tedd. A mai szervizek sem azok már, mint régen. És ez persze nem a szervizek hibája. A legtöbb nagy gyártó által működtetett szervizt igazából nem arra találták ki, hogy ott az elromlott termékeinket megjavítsák. Leginkább csak arra, hogy az apró, csip-csup hibákat megoldják, elvégezzék a szoftverfrissítéseket, eladják a gyári kiegészítőket, no meg kicseréljék a garanciális időn belül tönkrement készülékeinket. A garanciaidőn-túli javítás már az esetek jelentős részében biztosan gazdaságtalan lesz. Ez sem véletlen.

Sajnos tudomásul kell vennünk, hogy a gyártók nem abból élnek, hogy mi veszünk egy készüléket és használjuk hosszú évekig. A gyártás, vásárlás, elhasználódás folyamata manapság jóval rövidebb, mint volt az 1900-as évek elején. A mai felgyorsult világunk (és itt most nem az életvitelünket értem, hanem a technikai értelemben vett gyors fejlődést) oly gyors, hogy nincs ideje egy-egy kütyünek ténylegesen elhasználódnia. A gyártók szinte évente új modelleket tolnak az arcunkba. Ha a tavalyi modell örökké tartana, akkor csak abban bízhatnának, hogy a legújabb, legmodernebb okostelefon iránti vágyunk miatt hajszoljuk magunkat az új vásárlásába. Erre vannak a reklámok, melyek sulykolják, hogy vegyél újat. De ha ez mégsem jönne össze, akkor jön a tervezett elavulás és kétévente úgyis veszünk majd újat.

Sokak által ismert, klasszikus hibajelenség

Természetesen azért ez logika régen sem volt túl távoli a nagy gyártóktól. Rögtön említhetném az izzógyártókat, melyek még az 1920-as években kötöttek egymással megállapodást, hogy az akkori villanykörték élettartamát 2500 óráról lecsökkentik 1000 órára, mert nem volt az általuk elvárt nagyságban a kereslet. Szóval valahogy így irányítanak minket vagy legalábbis így próbálnak meg befolyásolni a gyártók – nem is kis sikerrel.

Mit tehetünk?

Sokat sajnos nem. El kell fogadnunk a gyártók által diktált tempót és úgy kell gondolkodnunk, hogy ne a legolcsóbbat és ne a legegyszerűbbet vegyük. Persze tudom, nem olyan könnyű ezt megtenni. A nagyáruházi dömpingben mindenki az olcsót keresi, de higgyétek el, nem mindig az olcsó a jó választás. Nagyon könnyen szembesülhetünk azzal a ténnyel, hogy egy év elteltével, ha elromlik az eszköz, akkor olcsóbb lesz venni egy újat, mint javíttatni a régit. Hogy ne járjunk feltétlenül így, érdemes azokat a minőségibb termékeket keresnünk, melyekre nem csak egy vagy két év a garancia, hanem akár 3-5 év is. Higgyétek el van ilyen, csak nem a szemmagasságban levő polcokon lesz a bejárat melletti soron, hanem egy kicsit beljebb. Kifizetődőbb ilyen terméket választanunk, mert nem feltétlenül kerül duplaannyiba, mint az egyszerűbb termék, ellenben sokkal tovább működhet. Ja, és persze még ha el is romlik a hosszabb garanciaidő alatt, akkor is a gyártónak kell javítania, esetleg cserélnie és nem nekünk kerül majd plusz kiadásba.

És zárásként még egy apró trükk

Sok nagyáruház operál azzal, hogy a kiszemelt műszaki termékhez kiegészítő garanciát ajánl, ami a fent leírtak tekintetében igen csábító tud lenni. De vigyázzunk! Ezek a kiegészítő garanciák általában nem egyenlőek a gyártó által kínált garanciával. Sőt, javarészt nem is garanciák, hanem biztosítások, melyek a kisbetűs részek tanúsága szerint nem mindig vonatkoznak az “elromlásra”, hanem csak a biztosítás tárgyát képező káreseményekre. Ezzel persze nem akarom bántani a nagyáruházakat, meg a biztosítást kínáló pénzügyi cégeket, mert jók ezek a konstrukciók, csak hát legyünk őszinték: ritkábban lopják el, vagy ejtem le a notebookot, mintsem az tönkremegy. Ha ilyen gyártóigarancia-kiterjesztéseket keresünk, akkor a legjobb ha a kiszemelt termék megvásárlása előtt felkeressük a márkaszervizt és ott érdeklődünk, hogy adott márka kínál-e ilyen lehetőséget. Meglepődtök majd, mert sok márkánál van ilyen lehetőség, mely tízezer forint körüli összegért az alap gyári garanciát plusz 2-3 évvel hosszabbítja meg, és ez a pár ezer forint ráfordítás az első komolyabb javításnál meg tud térülni.

Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek