Fair18 °C
2019. október 17. csütörtök Hedvig
Menü

Motiváció: Szülőként mit tehetünk azért, hogy örömmel tanuljon a gyerek?

Motiváció: Szülőként mit tehetünk azért, hogy örömmel tanuljon a gyerek?
Jó megerősítéssel lehet örömmel és szenvedéllyel is tanulni (Fotó: flickr.com)

Itt a tanévkezdés ideje, és vele együtt a jegyek, a minősítések és a kényszerek. De tényleg csak kényszerrel lehet tanulni? Vagy van, aki örömet lel a tanulásban? És ha igen, hogyan csinálja?

Úgy, hogy nem felejtette el az érzést, ami velünk született, hogy fejlődni jó, hogy a feladat izgalmas, hogy a kihívás kaland! 

Mielőtt legyintenél, hogy ezek üres frázisok, idézd magad elé a felállni, mászni próbáló kisbabát, hogy hányszor és hányszor vág bele újra egészen addig, amíg nem sikerül. Vagy amikor már kicsit nagyobb, és a játék során feladatokat old meg, újra és újra próbálkozik, elmélyülten figyel, koncentrál, elölről kezdi,  éééééééés: siker! És tudod mi a legnagyobb jutalma? A „megcsináltam!, képes vagyok rá!" érzése. És csak ezután jön a szülői üdvrivalgás, örömtánc és a többi.

Motiváció: Szülőként mit tehetünk azért, hogy örömmel tanuljon a gyerek?
Az első siker öröme (Fotó: flickr.com/Robin Taylor)

Úgy születtünk, hogy szeretjük a kihívásokat, hogy élvezzük a tanulást, szomjazzuk a fejlődést... Aztán elkezdenek minket minősíteni, értékelni. Minket, és nem a munkát, az erőfeszítést, az utat, amit megtettünk. Mi lettünk okosak vagy buták annak függvényében, hogy milyen végeredményt értünk el. És leszokunk a tanulás és a tudás öröméről, mert helyette ott vannak a jegyek, és ami még rosszabb a jegyekért kapott pénzjutalmak, amik végképp kiölik a tanulás örömét.

Hogyan lehetne akkor öröm a tanulás újra?

 A „nem sikerült” helyett, vezessük be a „még nem sikerült” fogalmát – javasolja Carol Dweck pszichológus. Ezzel a tanulás ívére, a lehetőségre irányítjuk a figyelmet. A most zsarnokságát váltsuk fel a „még lehet” pozitív jövőképével! 

Váltsunk szemléletet: higgyünk a fejlődésben és irányítsuk a figyelmet a haladásra, a befektetett munkára, az erőfeszítésre, azt dicsérjük. „Látom, hogy sokat dolgoztál. Értékelem a kitartásod! Elképesztő, hogy mennyi energiát fektettél bele" és hasonló , az úgynevezett "fejlődési szemléletet" erősítő mondatok. Ha azok valóban szívből jönnek hihetetlenül jól tudnak esni.

Motiváció: Szülőként mit tehetünk azért, hogy örömmel tanuljon a gyerek?
A befektetett munkát és erőfeszítést is dicsérjük (Fotó: flickr.com)

Tanítsuk meg gyermekünket – no persze előtte magunkat – arra, hogy az agyunk örökké fejlődik, tanítható, hogy semmi nem végleges. Aki ebben hisz, bátrabb, bevállalósabb és boldogabb gyermeket tud nevelni, aki nem fél a kudarctól, hanem tanul belőle. Igen: a kudarc tanulási lehetőség. A hiba nem minősít, hanem fejlődési lehetőséget rejt - persze csak akkor, ha megkérdezzük magunkat: mit csinálnék másképp, mit tanultam belőle? 

Tudatosítsuk, hogy semmi nem végleges, hogy bárki lehet jobb a tegnapi önmagánál, bárki válhat jobb tanulóvá, hogy az erőfeszítés a siker része. Mindezt hogyan? Értékeléssel! Mert amit értékelünk, arra figyelünk!

Mire figyelj az értékelésnél? 

Soha ne a gyereket magát, hanem a tettet, a cselekvést értékeljük, és a fejlődési lehetőséget keressük. Ha az értékelés úgy szól, hogy „okos vagy”, akkor minősítünk, tényt közlünk - és rögzítjük az állapotot a gyerek fejében. Ez nagyon jó, de csak egy darabig. Ám amikor kihívást jelentő feladattal találkozik, ahol megkérdőjeleződhet az okossága, elképzelhető, hogy el fog előle futni.

Motiváció: Szülőként mit tehetünk azért, hogy örömmel tanuljon a gyerek?
Helyes értékeléssel a gyerek fejlődéséért (Fotó: wikipedia.org)

Dweck kutatásai során azt tapasztalta, hogy az ún. rögzült szemléletű gyerekek ahelyett, hogy izgalmat, erőpróbát, tanulási nehézséget látnának egy nehéz feladatban, ha tehetik megfutamodnak előle. És arra a kérdésre, legközelebb mit tennének másképp, hogy jobb eredményt érjenek el azt válaszolták, hogy csalnának. 

Ha azonban „hú, beleadtál mindent!”, „sokkal jobban sikerült, látom rengeteget gyakoroltál” és hasonló értékelésekkel gyermekünkben a fejlődési szemléletet erősítjük, akkor nem csak abban az örömben lehet részünk, hogy szívesen tanul és noszogatás nélkül lát neki a feladatoknak, hanem elindítjuk a bátor és boldog felnőtt lét felé is.

Lehet ennél szebb feladata szülőnek, nevelőnek?

Kapcsolódó cikkek

Ajánlott cikkek

Szólj hozzá!

Most olvassák

Ez van

  • HÍRADÓ 2019. október 16.
    HÍRADÓ 2019. október 16.
  • Az éjszakai utazóknak kedvez a MÁV
    Az éjszakai utazóknak kedvez a MÁV
  • Még olcsóbb lesz a benzin
    Még olcsóbb lesz a benzin
  • Évadnyitó szüreti táncház a Kákics együttessel
    Évadnyitó szüreti táncház a Kákics együttessel

A hét embere

  • Kóstoló - Nyílt nap a Művészetek Házában
    Kóstoló - Nyílt nap a Művészetek Házában
  • Megnyílt Székesfehérvár első csomagolásmentes boltja (X)
    Megnyílt Székesfehérvár első csomagolásmentes boltja (X)
  • Tovább bővült az építőipar - lassult a növekedés
    Tovább bővült az építőipar - lassult a növekedés
  • Egyetemi Duatlon Országos Bajnokság - forgalomkorlátozás vasárnap a Csíkvári úton és környékén
    Egyetemi Duatlon Országos Bajnokság - forgalomkorlátozás vasárnap a Csíkvári úton és környékén
  • Állandó és változó babakultúra - játéktörténeti konferencia a Hetedhét Játékmúzeumban
    Állandó és változó babakultúra - játéktörténeti konferencia a Hetedhét Játékmúzeumban
  • Trianon emlékév - az 1919-es román megszállásról tartanak konferenciát
    Trianon emlékév - az 1919-es román megszállásról tartanak konferenciát
  • Október 23. - idén is 22-én kezdődnek a nemzeti ünnepi megemlékezések
    Október 23. - idén is 22-én kezdődnek a nemzeti ünnepi megemlékezések
  • Milliárdos segítség - Európa első vízalapját indította el az MFB
    Milliárdos segítség - Európa első vízalapját indította el az MFB

Eseménynaptár