Cloudy13 °C
2019. november 15. péntek Albert, Lipót
Menü

Tarts már jobbra! - A középső sáv összes Fittipaldijának

Tarts már jobbra! - A középső sáv összes Fittipaldijának
(Fotó: magyarepitok.hu)

Vasárnap kora este úgy hozta a sors, hogy Balatonról tartottam Székesfehérvár felé az M7-en. Már eleve ez egy hatalmas lúzerség, hiszen minden épkézláb autós tudja, hogy ez ilyenkor egy idegőrlő, lehetetlen vállalkozás, de úgy voltam vele, hogy egy kis monoton kuplungolással (egyes, kettes, egyes, üres, anyád, tied, egyes) zárom a hetet. Amolyan relaxációs gyakorlat magyar módra. Egészen Fehérvárig minden a terv szerint alakult, de onnantól, ahogy három sávossá válik az autópálya, egy másodperc alatt bevillant, hogy miért utálok annyira ilyenkor az M7-en közlekedni. Kedves autóstársak! Könyörgöm, tanuljuk már meg, hogy mire való az a nyomorult középső sáv!

Nem, nem arra, hogy ott közlekedgessünk, vezetgessünk, kormányozgassunk. De még csak nem is arra, hogy két oldalról a többi kedves autós minket védjen. Ezek sajnos mind téves elképzelések. A középső sáv a gyorsabb autók haladására szolgál, de leginkább az előzésre találták ki. Ha pedig befejeztük az előzési manővert, akkor azonnal tekerjük a kormányt jobbra, és húzzunk vissza gyorsan a külső sávba. Amennyiben mégis úgy döntünk, hogy olyan 100-110 km/h tempóval kocsikázgatunk az autópálya középső sávjában, ne csodálkozzunk, ha az édesanyánk csuklani kezd. nem ok nélkül teszi azt. 

Ilyenkor nem az a paraszt, aki (amúgy valóban szabálytalanul) jobbról előz, hanem az, aki a bal oldalon - esetünkben a középső sávban - van és megelőzik. Ez ugyanis jó esetben azt jelenti, hogy az, aki jobbról előz olyan közlekedési helyzetbe kényszerült, hogy nincs más választása, mint kövér gázzal elhúzni a középső sáv Fittipaldija mellett, és imádkozni, hogy a manővert ne rögzítse egyetlen kamera se és a középső sávban autózgató szakember ne épp abban a pillanatban döntsön úgy, hogy mégiscsak jó lesz az a külső sáv. Jellemzően egyébként a középső sávból ilyenkor többnyire kérdő pillantásokat és felháborodott fejet vágva még pofátlanul át is néznek a külső sávban előző kocsijába. Hiszen azt mindenki tudja, hogy jobbról előzni tilos és életveszélyes. De bezzeg a középső sávban mendegélni, na az nem. 

Amúgy meg de. 10-150.000 forint közötti bírságot is kiszabhatnak azokra, akik megszegik a jobbra tartási kötelezettséget. Érdemes tehát újra megragadni a KRESZ-könyvet vagy csak az interneten rákeresni, hogyan is kell autópályán közlekedni. Vagy csak figyelni azt a szerencsére egyre több, furán cikkcakkozó autóst és lemásolni őket, hogy mit és hogyan csinálnak. A szabály szerint ugyanis balról előzünk és amint befejeztük a lassabban haladó jármű kikerülését, azonnal tartsunk jobbra és tipli vissza a középső vagy külső sávba. Még véletlenül sem maradunk ott indokolatlanul, ahol előztünk. Ha éppen 200 km/h-val előzünk, akkor is húzás vissza a külső sávba, egészen addig, amíg nincs egy újabb mozgó akadály előttünk. Az, hogy csak 130-cal lehet menni a magyar autópályákon, legyen annak a gondja, aki 200-zal közlekedik, biztosan megvan rá az oka, amit jó esetben soha nem fogunk megtudni, így aztán nem is érdemes vele foglalkozni. Egyébként sem azért fizetjük a drága pályamatricát, hogy önkéntes rendőrként zsörtölődjünk az autópályán, hanem azért, hogy minél gyorsabban eljussunk A-ból B-be. 

 (Fotó: fiers.gabor)

Az M7-es autópálya (Fotó: oecdn.eu)

Itt ragadnám meg az alkalmat, hogy felhívjam mindenkinek a figyelmét arra, hogy nem ciki a 7-es úton közlekedni. Sőt. Ha valakinek éppen olyan hangulata van, hogy gyönyörködni szeretne a tájban, bátran válassza ezt az útvonalat. Ha olyan kedvem van - és az időm is engedi -, én is szoktam ezen az úton pöfögni, még akkor is, ha van érvényes autópálya-matricám. Ebben semmi kínos sincsen. Az már azonban sokkal cikibb, amikor valamivel 90 km/h felett emberkedünk az 1.1-es motorral az érdi emelkedőnél a középső sávban. 

Nem csak az a veszélyes ám, amikor valaki nagyon gyorsan megy az M7-en vagy akármelyik autópályán, hanem a nagyon lassú haladás is az lehet. Vagy amikor hirtelen valaki 90 km/h-val eléd "vág" a középső sávból a belsőbe, te meg 130-cal majdnem satuféket nyomsz, miközben kis híján lefejeled a kormányt. Apácska meg nyugodtan kormányozgat, a gázpedált pedig még véletlenül sem nyomja jobban. Csak éppen a többiek vannak konkrétan életveszélyben miatta.

Összefoglalnám röviden: jobbra tartási kötelezettség. A fentiek alapján már mond ez a három szó valamit, ugye? Esetleg halványan dereng, mintha lett volna szó erről régen a KRESZ-tanfolyamon? Azért segítek. Ha nincs olyan közlekedési helyzet, ami az ellenkezőjét indokolja, akkor mindig a jobb oldalon kell haladni. Persze a középső sáv a belsőhöz képest jobbra van, de ahhoz képest meg még jobbra a külső sáv. Ez lesz a jó választás, addig, amíg nincs megoldandó feladat. Autópályán ez a dolog úgy néz ki, hogy megyünk szépen a külső sávban, utolérünk valakit. Tükörbe nézünk, indexelés balra, középső vagy belső sávba ki, kövér gáz, újra tükör, ha mögöttünk van az ellenség index jobbra, és be a külső sávba. És még véletlenül sem állunk neki közlekedgetni a középső, még rosszabb esetben a belső sávban. Mindössze ennyi kellene ahhoz, hogy ne szülessenek ilyen cikkek.

Kapcsolódó cikkek

Ajánlott cikkek

Szólj hozzá!

Most olvassák

Ez van

  • Irodalmi pályázatot hirdet a Vörösmarty Mihály Könyvtár
    Irodalmi pályázatot hirdet a Vörösmarty Mihály Könyvtár
  • MÁV: több kocsival közlekednek a Puskás Aréna avatása miatt a délutáni és éjszakai vonatok
    MÁV: több kocsival közlekednek a Puskás Aréna avatása miatt a délutáni és éjszakai vonatok
  • HÍRADÓ 1-kor 2019. november 15.
    HÍRADÓ 1-kor 2019. november 15.
  • Káoszt okozott a havazás Ausztria több tartományában.
    Káoszt okozott a havazás Ausztria több tartományában.

A hét sztorija

  • Ma avatják fel a Puskás Arénát Budapesten.
    Ma avatják fel a Puskás Arénát Budapesten.
  • Több mint 300 ezer háztartásban szünetel az áramszolgáltatás az első havazás után Franciaországban
    Több mint 300 ezer háztartásban szünetel az áramszolgáltatás az első havazás után Franciaországban
  • Az aszfalt királyai kritika: a Ford és a Ferrari a mozivásznakat is meghódították
    Az aszfalt királyai kritika: a Ford és a Ferrari a mozivásznakat is meghódították
  • A zaklatásról és az ADHDról is szó esik a második Kincsestár Konferencián
    A zaklatásról és az ADHDról is szó esik a második Kincsestár Konferencián
  • A koraszülöttekre hívta fel a figyelmet a Szent György Kórház
    A koraszülöttekre hívta fel a figyelmet a Szent György Kórház
  • Jövő héten kezdődik a légvezetékek alatti gallyazás Fehérváron
    Jövő héten kezdődik a légvezetékek alatti gallyazás Fehérváron
  • Ellenőrzés - a járművek téli felkészültségét vizsgálják a jövő héten
    Ellenőrzés - a járművek téli felkészültségét vizsgálják a jövő héten
  • Milliárdos áfacsalás - két szervezetet számolt fel az adóhivatal
    Milliárdos áfacsalás - két szervezetet számolt fel az adóhivatal

Eseménynaptár

  • Fővárosi tömegközlekedés - nem csökkenti a kormány a támogatást
    Fővárosi tömegközlekedés - nem csökkenti a kormány a támogatást
  • Új munkahelyek - amerikai cég fejlesztett Debrecenben
    Új munkahelyek - amerikai cég fejlesztett Debrecenben
  • Káosz - fennakadásokat okozott a hó Ausztriában
    Káosz - fennakadásokat okozott a hó Ausztriában
  • Diabétesz világnap - szűrések, előadások Fehérváron
    Diabétesz világnap - szűrések, előadások Fehérváron
  • Egyre több segítséget kapnak a cukorbetegek
    Egyre több segítséget kapnak a cukorbetegek
  • Európai Hulladékcsökkentési Hét – a Depónia is csatlakozott
    Európai Hulladékcsökkentési Hét – a Depónia is csatlakozott
  • VII. Székesfehérvári Kórustalálkozó - hat kórus énekel a Szent István teremben
    VII. Székesfehérvári Kórustalálkozó - hat kórus énekel a Szent István teremben
  • Tengerár - kihirdették a szükségállapotot Velencében
    Tengerár - kihirdették a szükségállapotot Velencében
  • Prima Díj – vasárnap kiderül, ki nyert
    Prima Díj – vasárnap kiderül, ki nyert