Partly cloudy5 °C
2019. december 7. szombat Ambrus
Menü

Kedvetlenség, lehangoltság és fáradtság: mit tegyünk, ha ránk tör a tél végi depresszió?

Kedvetlenség, lehangoltság és fáradtság: mit tegyünk, ha ránk tör a tél végi depresszió?
Tél és depresszió (Fotó: Fearless & Foxy)

A téli időszak nemcsak a vadon élő állatok számára jelent nagy megpróbáltatást, hanem az emberek is nehezen viselik ezt a pár hónapot. Míg az állatok a kevés táplálék miatt várják a tavaszt, s merül néhány faj hosszú álomba, addig a homo sapiens a fény hiányától szenved. A téli melankólia jelei a kedvetlenség, bágyadtság és a kialvatlanság érzése.

Az állatok háromféle stratégia közül választhatnak a téli megpróbáltatások túléléséhez:

  • Aktívak maradnak - ezt azok az állatok választják, amelyek hőszigetelése jónak nevezhető, és annyi energiatartalékot tudnak felhalmozni a testükben, hogy a megmaradt táplálékért jó eséllyel tudnak versenyezni. Ilyen a császárpingvin vagy a sarki róka.
  • A hideg idő közeledtével, a táplálékmennyiség csökkenésekor elvándorolnak olyan élőhelyre, amely megfelelő számukra. Ezt a kellő mozgékonysággal rendelkező állatok tudják megtenni. A repülés a legmegfelelőbb módszer a szélsőséges klímájú szélességi fokok gyors elhagyásához, ezért számos madár és denevér található ebben a kategóriában.
  • A harmadik megoldásra biológiailag úgy szavazók ott maradnak, ahol vannak, és védekezésül csökkentik testhőmérsékletüket, anyagcseréjüket, mozgásukat, életfunkcióikat. Vagyis felvesznek egy téli, nyugalmi állapotot. Ezt hívjuk téli álomnak. Ennek több változata is van, attól függően, hogy melyik állatfajról van szó.

Mi emberek is gyakran gondolunk az utolsó két variációra, főleg ősz végén, amikor már kezd elegünk lenni a sárból és a nyirkos időjárásból. Aztán kicsit fellélegzünk, amikor a karácsonyi feeling körbeleng minket. Újra jó kedvünk lesz, készülünk a szentestére, díszítjük a lakást (és a szívünket), hagyományos - és időigényes - családi étkekkel babrálunk, s az ajándékozós napok után se cseng le ez az érzés, mert jön a szilveszteri készülődés. Csillámok, glitterek, lufik, pezsgő, álarcosbál és zene. Kinek, mi jön be.

Az új évre mindenki vágyakozással tekint, aztán… Aztán vége a varázsnak és már csak a tavaszban bízunk. És várunk. És várunk. És várunk. Az erőnk fogy, a hideg nem szűnik, minden szürkének és fénytelennek tűnik.

És akkor utazni akarunk. Meleg helyre, mint a vadludak. Napfényre vágyunk, mert érezzük, hogy lemerült a testünk és fel kell tölteni. Ennek egyedüli forrása pedig a Nap lehet. Sokan forró homokról álmodnak, amelyben sétálni boldogságos érzés, és amelyhez langyos tengervíz is párosul, idilli esetben. Aztán jön a függőágy és az abban való ringatózás víziója egy (két, három…) koktél társaságában. Végül felrémlik egy kizárólag ellenkező neműként elképzelt, pálmalegyezős alapfelszereltséggel rendelkező lény képe is… És szépen felébredünk… Legalábbis többségünk.

Akinek nincsen lehetősége elutazni az egyenlítő környékére (vagy azon túl), az legszívesebben ágyban maradna egész télen, ha rátör a melankólia. (És álmodozik arról, hogy „mi lenne, ha…?”) Az ilyen embernek nincs kedve társaságba menni, sportolni, de még létezni se. Egyszerűen csak túl akarja élni ezt az időszakot. Vegetál és magába fordul.

A sötétség pszichésen és fizikailag is megterheli a szervezetünket, és jelentősen befolyásolja kedélyállapotunkat. Hangulatunk lenyomatot hagy teljesítményünkön és életminőségünkön is. Ez akár testi panaszokban is megnyilvánulhat. Akik hajlamosak a depresszióra, azokat különösen megterheli az évszakváltás. Nekik jobban kell figyelniük szervezetük regenerálódására, és már az első jeleknél ajánlatos cselekedniük.

Kedvetlenség, lehangoltság és fáradtság: mit tegyünk, ha ránk tör a téli végi depresszió?

Egy átlagos téli reggel köddel, szürkeséggel, depresszióval (Fotó: Favim.com)

Mik a tél végi depresszió jelei?

Szorongás, lehangoltság, csökkenő munkakedv és teljesítmény, megnövekedett alvásigény, nappali álmosság, ingerlékenység, feszültség a kapcsolatok terén, a szociális kapcsolatok hanyagolása, és csökkenő lelkesedés mindenféle tevékenység iránt.

Sokan nyúlnak ilyenkor az édességekhez kompenzációként. A szénhidrátokban gazdag élelmiszerek iránt alapvetően megnő a vágy. Van, aki télen fejfájást, mozgásszervi problémákat is tapasztal, és felerősödik a hajlam a fertőzésekre, megfázásokra.

Ezeknek a problémáknak természetesen a fényhiány a fő oka. Ahogy rövidülnek a nappalok, egyre kevesebbet tartózkodunk a természetben, a szabadban, a friss levegőn, s inkább behúzódunk a lakásba, ahol mesterséges fényviszonyok között, oxigénszegényebb környezetben lustulunk.

A fényhiány miatt hormonális változások is beállnak. A panaszokat a melatonin hormon túlzott jelenléte okozza, ami a fényhiánynak köszönhető. Ezért van jóval kevesebb depressziós ember a mediterrán országokban, mint a hideg övezetekben. A depresszióra hajlamos emberek pedig azért viselik rosszabbul a telet, mert ők különösen érzékenyek a fényhiányra. Természetesen a genetika is közrejátszik abban, hogy valaki letargiában éli-e meg ezt az időszakot, vagy sem. De a hangulati ingadozás alapja a fény és a sötétség arányára vezethető vissza.

Az óránk reggel jelez, hogy fel kell kelni, vár a munkahely (vagy az iskola), a belső óránk viszont húz vissza az ágyba, mert szerinte még éjjel van. Fáradtan megyünk el otthonról, és alig várjuk, hogy hazaérjünk, és inaktívan töltsük a nap hátralévő részét. Ettől még inkább begubózunk és ez a körkörösség egyre jobban felerősíti ezt az állapotot.

Kedvetlenség, lehangoltság és fáradtság: mit tegyünk, ha ránk tör a téli végi depresszió?

Tél végi depresszió ellen begubózva (Fotó: domain.com.au)

Mit tegyünk a tél végi depresszió ellen?

Mivel a fény az ok, ezért sokan fényterápiával próbálkoznak: a melatonin szintet normalizálják. A skandináv országokban olyan komolyan veszik ezt, hogy ingyenes fényterápiás központokat is üzemeltetnek ősztől tavaszig. E helyeken nappali fényt sugároznak, hogy így javítsák a kliensek hangulatát. És ez azért jól hangzik, még én is kipróbálnám.

Vannak, akik mély mágneses agyi stimulációra is mennek, és léteznek még depresszió elleni gyógyszerek is. Mindemellett pszichoterápiát is szoktak javasolni az orvosok. Én azonban nem vagyok orvos, és azt mondom, hogy a gyógyszereket mellőzzük, mert sokkal egyszerűbb, méreg- és mellékhatásmentes módszerek is vannak.

Először is nagyon fontos, hogy próbáljunk meg egészségesen étkezni! Hanyagoljuk a cukrot, és fogyasszunk több omega-3 zsírsavat! Télen puffadás, hasfájás is előfordulhat: az össze-vissza evés miatt is persze, de azért is, mert télen csökken a fizikai aktivitásunk, nem rendszeres a mozgásunk, ami enyhébb bélműködéshez vezet. Ezért fontos télen a zsíros ételek kerülése, a sok élelmi rostban gazdag étel fogyasztása.

Ne hanyagoljuk el a családunkat, barátainkat! Járjunk társaságba, és szervezzünk minél több programot a szabadban! Sportoljunk minél többet! Ha kisüt pár percre a nap, szívjuk magunkba üdítő jelenlétét, élvezzük a pillanatot!

Kedvetlenség, lehangoltság és fáradtság: mit tegyünk, ha ránk tör a téli végi depresszió?

Egy téli, családi séta is csodákra képes (Fotó: Lifestyle Families)

Hordjunk színes ruhákat, ne higgyük azt, hogy télen csak feketére, szürkére és barnára lehet gondolni! Otthonunkat díszítsük fel, gyújtsunk gyertyákat, füstölőket, élvezzük az otthoni létet is, és ne büntetésként éljük meg, hogy a lakásunkban vagyunk! Hallgassunk szívmelengető zenéket, igyunk meg egy pohár bort olvasás közben, vagy fogyasszunk finom gyógyteákat!

Már az ókori ember is különféle közösségi rituálékkal és gyógynövényekkel igyekezett javítani a téli hangulaton. A napközbeni fáradtság ellen például ajánlatos rozmaringból készült teát inni: forraljunk fel 2 dl vizet, adjunk hozzá egy teáskanálnyi rozmaringot. Várjunk öt percet, majd szűrjük le. A gyömbérről már írtam egyszer, de azt nem említettem a múltkor, hogy élénkítő hatású, és a memórián is javíthat: 3 dl vízben főzzünk fel egy kisebb gyömbért akár meghámozva, akár lereszelve. Ha már felforrt, szűrjük le, és már ihatjuk is!

Kedvetlenség ellen, feszültségoldásra, lehangoltság ellen az orbáncfűhöz is fordulhatunk. az orbáncfű-kúrát maximum 4-6 hétig alkalmazhatjuk. A citromfű szintén hangulatjavító, és még párologtatásra is használhatjuk. Ha nagyon szomorúak vagyunk, akkor egy befőttesüvegbe tegyünk egyenlő arányban kamillát, bazsalikomot, levendulát, citromfüvet, komlót és macskagyökeret. Forraljunk fel 2 dl vizet, és tegyünk bele egy teáskanállal e keverékből. Hagyjuk állni 10 percig, majd kortyolgassuk el.

Mindeközben próbáljunk meg minden pillanatot élvezni, és arra gondolni, hogy mindennek megvan a maga  szépsége, és hamarosan itt a tavasz, amikor már napfürdővel is kényeztethetjük testünket! 

A sorozat összes cikkét ide kattintva olvashatod el: Testszobrászat  

Ajánlott cikkek

Szólj hozzá!

Most olvassák

Ez van

  • Több mint száz bozóttűz pusztít Új-Dél-Wales ausztrál államban
    Több mint száz bozóttűz pusztít Új-Dél-Wales ausztrál államban
  • A klasszikus kék lesz 2020 hivatalos színe
    A klasszikus kék lesz 2020 hivatalos színe
  • Fülöp Attila: az informatika új korszakot nyithat az akadálymentesítésben
    Fülöp Attila: az informatika új korszakot nyithat az akadálymentesítésben
  • Nőtt az odesszai iskolatűz áldozatainak száma
    Nőtt az odesszai iskolatűz áldozatainak száma

A hét sztorija

  • Ma is tart még az országos tartós-élelmiszer-gyűjtés
    Ma is tart még az országos tartós-élelmiszer-gyűjtés
  • Több mint 13 ezer közönségszavazat érkezett a Magyarország 365 fotópályázatra
    Több mint 13 ezer közönségszavazat érkezett a Magyarország 365 fotópályázatra
  • Több eltűnt személyről továbbra sincs hír az eperjesi gázrobbanás után
    Több eltűnt személyről továbbra sincs hír az eperjesi gázrobbanás után
  • Varga Mihály: folyamatosan támogatjuk a vállalkozásokat
    Varga Mihály: folyamatosan támogatjuk a vállalkozásokat
  • A Fehérvár Hangja döntő a Vörösmarty Színházban
    A Fehérvár Hangja döntő a Vörösmarty Színházban
  • Mi alapján válasszunk LED fényforrást?
    Mi alapján válasszunk LED fényforrást?
  • Népdaléneklési és népzenei versenyt hirdet a Fejér Megyei Művelődési Központ
    Népdaléneklési és népzenei versenyt hirdet a Fejér Megyei Művelődési Központ
  • Székesfehérváron ülésezik az Országos Diáktanács
    Székesfehérváron ülésezik az Országos Diáktanács

Eseménynaptár

  • December 14-ig várják a támogatásokat a Szeretetházikóban
    December 14-ig várják a támogatásokat a Szeretetházikóban
  • Ma látogat Székesfehérvárra Joulupukki
    Ma látogat Székesfehérvárra Joulupukki
  • Millárdos bírsággal bünteti a Gazdasági Versenyhivatal a Facebookot
    Millárdos bírsággal bünteti a Gazdasági Versenyhivatal a Facebookot
  • Ma dönt a bíróság a tanárját megszúrt fiatal letartóztatásáról
    Ma dönt a bíróság a tanárját megszúrt fiatal letartóztatásáról
  • A munkanap-áthelyezés miatt változik a vasúti közlekedés
    A munkanap-áthelyezés miatt változik a vasúti közlekedés
  • Élénkebb forgalom várható a hétvégén több határátkelőhelyen
    Élénkebb forgalom várható a hétvégén több határátkelőhelyen
  • Ivádyné Érsek Márta kapta a Kiváló Gyógyszertári Asszisztens díjat
    Ivádyné Érsek Márta kapta a Kiváló Gyógyszertári Asszisztens díjat
  • Január 7-éig használhatók a decemberi helyközi bérletek
    Január 7-éig használhatók a decemberi helyközi bérletek
  • Gázszivárgás okozhatta a robbanást Eperjesen
    Gázszivárgás okozhatta a robbanást Eperjesen
  • Közmeghallgatást tartanak a Városházán
    Közmeghallgatást tartanak a Városházán
  • Jelentősen nő a lakossági költekezés az ünnepek előtt
    Jelentősen nő a lakossági költekezés az ünnepek előtt
  • Napközben is borult, erősen párás, ködös időre kell számítani
    Napközben is borult, erősen párás, ködös időre kell számítani
  • Tagadta bűnösségét és felmentését kérte a vörösiszap per összes vádlottja
    Tagadta bűnösségét és felmentését kérte a vörösiszap per összes vádlottja