6 évnél régebbi cikk

Marilyn mindent megmutatott
·Zene·Utolsó frissítés: undefined
Fehérvár Médiacentrum fotójaMarilyn mindent megmutatott
·Zene·Utolsó frissítés: undefined

Nem vegyes érzésekkel indultam el a csütörtök esti Marilyn Manson-koncertre. Biztos voltam benne, hogy nagyon rossz lesz, látva a frontember egyre romló teljesítményét, és a középszerű lemezeket, tudtam, hogy 48 évesen már nem tudja megismételni a '90-es évek és a 2000-es évek első felében elért sikereket. Hatalmasat tévedtem.

Marilyn Manson először 2005-ben lépett fel Magyarországon, de bevallom őszintén, akkor még annyira elfogult rajongója voltam a munkásságának, hogy azon kívül, hogy nagyon rövid volt, nem emlékszem másra, de akkor egy nagyon erős koncertet láttunk és hallottunk, és egy olyan előadót, akit visz a lendület. Aztán 2009-ben a VOLT Fesztiválon a Quimby után lépett színpadra és bizony Kiss Tibiék egy kiváló koncertet adtak... Marilyn Manson, aki addigra nagyon elhízott és eltűnt a hangja, pedig egy nagyon hosszú koncertet adott. Azóta a 2015-ben megjelent The Pale Emperor című lemezen kívül nem csinált említésre méltó dolgot. A Youtube-on ahogy néztük a koncertfelvételeket csak fogtuk a fejünket. A mostani fellépés előtt pedig nem voltak biztató előjelek. 

Készül az új lemez, aminek az lesz a címe, hogy SAY10, aztán mégsem, hanem Heaven Upside Down, ami Valentin-napon jelenik meg, aztán mégsem, hanem július 20-án, ami tegnap volt a turné kezdetén. De még mindig várunk rá. Ráadásul az utolsó „kézzelfogható” videóval egybekötött dalrészlet az amerikai elnökválasztások napján jelent meg, még tavaly. Ezt néhány értelmezhetetlen videó követte és tisztán látszott, hogy az új lemez turnéja nálunk kezdődik és az idei első fellépése is nálunk lesz. Aztán két héttel ezelőtt jött a hír, hogy elhunyt Marilyn Manson édesapja. Ha még ezek után sem volt elég kérdés, és szorongás a rajongókban akkor jött Szikora Robi és biztosított mindenkit, hogy a koncertre látogatók lelki üdvéért fog imádkozni.

Megérkeztünk a Budapest Parkba, a teltházas produkció helyszínére. Az előzenekar fellépése után gyors átszerelés és leereszkedik egy hatalmas fekete függöny. Megszólal a The Doors-tól a The End és én már ettől katarzist éltem át, a választás nyilván nem véletlen, biztos, hogy édesapja emléke előtt tiszteleg. A függöny hirtelen ellibben és megszólal egy dal. (Milyen dal? Hol az új lemez?) A füstből egyesével tűnnek elő a zenészek és végül meglátjuk Marilyn Mansont egy hatalmas fotelben, trónon ülve és énekel. Ezt, hogy énekel ezt fontos kihangsúlyozni! Hol volt ez az énekhang az elmúlt 10 évben? Az, hogy ez egy jó koncert lesz, az első percben nyilvánvalóvá vált. Sorra jöttek a „slágerek” és volt az új lemezről is néhány, de csak mértékkel, hiszen ezek még nincsenek bejáratva. (De hun van ez a lemez?) A színpadi show pedig lélegzetelállító volt, a Holy Wood lemez megjelenésének idejét (2000) idézi.

Változik a színpad, változik a smink, pontosan precízen megtervezett vérprofi produkció. Volt hatalmas trón, amin törpének tűnik a főszereplő, kisember nagy székkel, láttunk már ilyet. Volt a mára már klasszikusnak számító gólyalábazás (Sweet Dreams), hófehér püspökruha, hófehér töviskoszorúval és oltárt idéző háttérrel (Say 10), vonaglás, fetrengés, üvöltés, rockhimnuszok, színpadra repülő tangabugyi és melltartó. A megtervezett koreográfián kívül volt idő néhány spontán megmozdulásra és a közönséggel való kommunikációra, amiben meglepően sok volt a humor. A lendületes és dinamikus koncertről és Marilyn Manson saját munkásságához való hozzállásáról szerintem sokat elmond, hogy az est gerincét a klasszikus albumok dalai adták, (Holy Wood, Mechanical Animals, Antichrist Superstar) ezen kívül csak egy-két dal hangzott el az elmúlt 10 évből, és ahogy már írtam az új lemezről is voltak dalok. (Hun van az?)

Ebben a cikkben végig Marilyn Mansonról írtam, a művésznévből zenekarnévvé vált művésznév, ami mára már branddé alakult. De ne felejtsük el a zenekar többi tagját sem, végre jó zenészek vannak körülötte, amire John 5 óta nem nagyon volt példa, így aztán le a kalappal a zenekar tagjai előtt. Ez az egész persze csak egy emberről szól, másnak nem nagyon jutott szerep a színpadon. Talán csak Twiggy Ramireznek (basszusgitár).

Azt hiszem, most újra van remény arra, hogy a színészettel, festészettel is próbálkozó, költőként és filozófusként is számon tartott Marilyn Manson újra teljes erőbedobással fejtse ki szarkasztikus véleményét a világ dolgairól. Sajnos téma rengeteg van.

Mikor vége lett a koncertnek, megszólalt egy Linkin Park-dal. Öcsémmel egymásra néztünk, hogy hát ez hogyan kerül ide, még el is mosolyodtunk, hiszen különösebben egyikünk sincs oda az említett zenekarért, aztán bemondták a hangosbemondóba, hogy öngyilkos lett az énekes, ez aztán nagyon szíven ütött minket. Az esetről itt irtunk bővebben.

Visszatérve Marilyn Mansonre: serdülőkorom meghatározó zenekaráról, amit nagyon kritikus szemmel figyeltem az utóbbi időben, nehéz volt írni. A következő hülyeségeket tudatosan mellőztem: „A Sátán földi helytartója”, „A botrányhős”, Az Antikrisztus”, és egyéb idióta jelzők. Marilyn Manson végre megérett és eddig ugyan művészileg sokat tett le az asztalra, de ha ekkora erőbedobással néz a jövőbe, mint amit mi láttunk a Budapest Parkban, akkor bízom benne, hogy sok imát fog még mondani értünk Szikora Róbert. (Képeink minőségért pedig elnézést kérünk, a koncertre egyébként is nyögvenyelősen ment az akkreditáció, de az utolsó pillanatban kiderült az is, hogy nem szabad profi fényképezőgéppel a helyszínen felvételeket készíteni.)

Egyébként hamarosan Székesfehérvárra látogat a „Shock Rock” keresztapja, akinek ezt a műfajt köszönhetjük: Alice Cooper. Természetesen arról is beszámolunk.  Ha pedig tud valaki valamit az új Marilyn Manson-lemezről, az szóljon nekünk!

Koncertkezdés az egyik új dallal (de hol a lemez?) :

 

Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek