6 évnél régebbi cikk

Málta nyaralóövezete és legjobb öble
Fehérvár Médiacentrum fotójaMálta nyaralóövezete és legjobb öble

FEHÉRVÁR 500 TIPP, avagy kinek ajánljuk Málta szigetét? Most nyáron kicsit átlépve az 500 kilométeres kört, a Mediterráneum varázslatos tengerparti strandjaiból villantunk fel néhányat, amely akár pár órás repülőúttal elérhető. Málta tökéletes választás a kulturális értékek és a sziklás tengerpartok kedvelőinek, de azért egy csodás homokos szakaszt is találunk a szigeten, ez Ghajn Tuffieha.

Ahol Szent Pál Málta partjainál hajótörést szenvedett, ott található ma St Paul’s Bay (máltaiul San Pawl il-Baħar), amely valójában négy település alkotta egyetlen hatalmas üdülőközpont, és amelyet gyakran Buġibba néven is emlegetnek. Szent Pál öblétől nem messze van egy másik öböl (Ghajn Tuffieha) is, mely a magyar költő, Faludy György kedvenc máltai helye volt.

Málta egyik legszebb öblében homokos strand is van (fotó: Barna Béla)

Pál apostol a Kilikia (Kis-Ázsia, ma Törökország) tartományban található Tarzusz (Tarsus) városában született, eredetileg Saulusnak hívták, foglalkozása sátorkészítő volt. Eleinte részt vett a korai keresztények üldözésében: a Damaszkuszban lévő keresztények ellen indult, de útközben (a „damaszkuszi úton”) csodás eseményben volt része (ApCsel 9,2-8), és ő is Jézus Krisztus követőjévé vált – ez volt a híres Pál-fordulás (ennek a helyszínére, a szíriai Damaszkuszba még húszévesen elzarándokoltam). A pálfordulás után aztán Pál apostol (Szent Pál, a tizenharmadik apostol) a korai kereszténység jelentős alakja lett. Egyik útján Szent Pál hajótörést szenvedett, pont Málta partjainál, de megmenekült, és állítólag három hónapot töltött a szigeten.

San Pawl il-Baħar, a hely ahol hajótörést szenvedett Szent Pál (fotó: Barna Béla)

A hajótörés helyszínét Szent Pálról nevezték el, sőt egyre inkább az öböl nagy települését is úgy emlegetik, hogy St Paul’s Bay (máltaiul San Pawl il-Baħar). Valójában négy település (Qawra, Buġibba, St. Pawl és Xemxija) olvadt itt össze egyetlen hatalmas üdülőközponttá. A nagy máltai nyaralóhely (8000 lakos, 10 ezer vendégágy) centruma a Szent Pál-öböl és a Salina-öböl közötti félszigeten fekszik, és tulajdonképpen itt összpontosul Málta idegenforgalmának jelentős része.

Ide érkeztünk mi is Szent Pál után 1948 évvel, csak nem hajótöréssel, hanem transzferbusszal Luqa repülőteréről. Szállásunk Buġibbában, a Huli Aparthotelben (Triq L-imar) volt, másfél percre a buszmegállótól. Hét éjszakát töltöttünk itt, és nagyon élveztük az aparthotel recepciónélküliségét, hiszen teljesen olyan hangulatot nyújtott, mintha máltai lakosként bérelnénk egy nagy lakást. Lejártunk a kisboltba olívabogyós felvágottat, sajtot, szőlőt meg ásványvizet venni, és a délutáni sziesztát követően sonkás-sajtos crepé-t enni. Apartmanlakásunkból indulva - a jellegzetes sárga máltai buszokkal - sikerült pár nap alatt bejárnunk egész Máltát.

Buġibba éjjel (fotó: Barna Béla)

Persze azért Buġibba (St Paul’s Bay) látnivalóival is megismerkedtünk. Már az első nap elsétáltunk a félsziget csúcsánál lévő Qawra-toronyhoz, mely a Redin Grand Master (1657-1660) által épített tornyok egyike, aki rövid uralkodása alatt azzal vált híressé, hogy sok várat és erődítményt építtetett saját költségén.

A toronytól a part menti sétányon némi kaktuszlikőrt is szürcsölgetve sétáltunk a Szent Pál-kápolnáig (San Pawl Milqi). Az apró templom pontosan azon a helyen áll, ahol Pál apostol az egykori római kormányzóval, a később keresztény hitre térített – és emiatt mártírrá vált – Publiusszal találkozott. (Egy másik bédekker szerint a templom azon a helyen áll, ahol Szent Pál viperát dobott a tűzbe). A kápolnától is jól látszott az öböl kijáratánál levő Szt. Pál-sziget (Il-Gzejjer): itt érte az apostolt i.sz. 60-ban az a bizonyos hajótörés, amelyre – és a szigeten való három hónapos tartózkodására – márványból készült 12 méter magas szobra emlékeztet.

És ha már újra felhoztam Szent Pál nevét, meg kell említeni, hogy az egyik könyvben (Marco Polo) találtam az apostolról egy rövid keretes írást, mely bizony kissé varázstalanít. Szóval a bédekker a következőket írja Szent Pál és Málta kapcsolatáról: „A máltaiak azzal büszkélkedhetnek, hogy Pál apostol már i.sz. 59-ben elhozta szigetükre a kereszténységet. (…) Abból amit a máltaiak Pál apostol ott-tartózkodásáról tudni vélnek, sok minden csak helyi legenda. Újabban még azt is állítják a teológusok, hogy Melite nem is azonos Máltával, és hogy Pál apostol a görög Kefallinia szigete közelében szenvedett hajótörést. A máltaiak persze minderről nem akarnak tudni.” Jó azért ezekkel is tisztában lenni.

Szent Pál-kápolnája után aztán még megnéztük az öblöt védő, nemrég újjáépített Wignacourt-tornyot, amit Adrien de Wignacourt Grand Master építtetett 1610-ben. Röviden összefoglalva ezek lennének Buġibba látnivalói.

Sörözés a máltai éjszakában (fotó: Barna Béla)

Hogyan töltöttük az időt ebben a kellemes máltai városkában? Jártunk kedvenc crepézőnkbe, ahol egyébként trieszti illy kávét mért az ügyes kezű máltai srác, és ahol volt egy szőke kék szemű pultos lány is, akit először németnek néztem, aztán kiderült, hogy normandiai francia. Később már ismerősként üdvözöltek, és nagyon örültek amikor megláttak minket: „ó maggyare”.

Aztán egy magyar párral napokon át a part menti Boathouse sörözőbe ültünk be, ahol elég sok helyi Cisk sört sikerült meginnunk. A hajnalig tartó hullócsillagnézések és kortyolgatások után reggelente aztán együtt kávéztunk (frappéztunk), majd együtt mentünk ki Ghajn Tuffieha strandjára.

Nyár Máltán (fotó: Barna Béla)

Az „almafavirágzást” jelentő Ghajn Tuffieha öblére egyébként nem útikönyvek és prospektusok leírása alapján találtam rá, hanem egy irodalmi műben, Faludy György A Pokol tornácán című könyvében. Kossuth-díjas magyar költő, műfordító, író egyébként másfél évet élt Máltán, még az 1960-as években, és bizony bő négy évtizeddel ezelőtt még másként nézett ki a hely. „Amíg Máltán éltem, három helyet kedveltem a legjobban. Az első Áin Tufiecha volt, a sziget déli partján. Renato vitt arra kocsiján, de ő sem tudta, mennyire szép. Tornyosodó sziklák közt kellett lemenni egyenesen, meredek ösvényen a vízhez. Sehol ember a közelben. (…) Érdekes módon Áin Tufiechában nem gondoltam csak Áin Tufiechára, azaz vízre, rákokra, sziklára és hullámra, mintha az emberi társadalom ki sem alakult volna még, és itt élnék egyedül a tengerben.”

Fotózkodás Málta legjobb öblében (fotó: Barna Béla)

Ghajn Tuffieha Faludy mellett arról nevezetes, hogy első olasz modellemet itt fotóztam Máltán, a sziget legszebb öblében, egy tengerparti sziklán. Az olasz lány a milánói Clan Agency-nél dolgozik, de eredetileg trieszti születésű. Ez már csak azért is érdekes, mert egy órával a találkozásunk előtt, Buġibbában egy illy kávézóba ültünk be, az illy pedig bizony szintén trieszti. Minden mindennel összefügg.

No, de csajok jönnek-mennek, meg egyébként is mindenki jön megy, és vannak földrajzi helyek, ahol találkoznak néhányan. És vannak helyek, ahol jó találkozni, és vannak helyek, ahol mindenképp találkozol egy érdekes emberrel, még ha csak pár percre is. Pár percbe belefér néhány szó, kicsivel több fotón megörökített pillanat, három ölelés, néha pedig belefér egy pár perces találkozásba a világ.

Ghajn Tuffieha (pontos máltai betűkkel Għajn Tuffieħa, más szövegekben Áin Tufiecha) ilyen találkozós hely: a szőke trieszti-milánói lány, először jött a sziklákon utánunk, két perccel később pedig már az objektívem előtt pózolt, mint egy modell. És később ki is derült, valóban modell Milánóban: akkor azonban ezt még nem tudtuk róla, csak élveztük, hogy mosolyogva pózol az isteni helyen, a tengerpart melletti sziklákon– sun, sex and sea volt a feeling.

Olasz modell Máltán (fotó: Barna Béla)

Öt nappal az olasz modell fotózása után, egy csütörtöki nyári napon aztán egy teljes egész napot Ghajn Tuffieha fenséges öblében töltöttünk. Az előző nap megismert fiatal magyar párral, akinek a hölgy tagjáról kiderült: korábban szintén modellkedett. Napágyakat béreltünk, pancsoltunk, hamburgereztünk, búvárkodtunk kicsit, süttettük magunkat a máltai napon, majd velük is felmentünk arra a helyre, ahol az olasz lányt fotóztam, és a magyar lány szépséges teste is meg lett örökítve ugyanazon háttérrel.

Apropó fotózás: volt tanítványaim közül egyébként még a kiváló fotós, Horváth Orsolya Mona is volt Máltán fotózni, de ő nem nőket, hanem régi ajtó-kopogtatókat. Azok is szépek, meg kell hagyni.

Színes máltai hajók (fotó: Barna Béla)

Gyakorlati infók a végére: a szigetre közvetlen repülőjárattal is eljuthatunk, hetente ötször az egyik fapados délelőtt 10:40-kor indul Budapestről és 2 óra 20 percnyi repülés után 13:00-kor landol Málta Luqa (MLA) repterén.

A szállások széles választéka között nem könnyű eligazodni, a közvetlen tengerparti szállodától a városi apartmanokig sokféle szálláshelyet találunk, mi ez utóbbit választottuk ottlétünkkor: nem bántuk meg, Buġibba városában mediterrán máltaiaknak éreztük magunkat saját lakással. Az apartmanok között szemezgetve a Shamrock Apartments egy éjre, négy főre főszezonban 24 ezer forint körül van. Málta talán legjobb öblében pedig megtaláljuk az igazi luxust is: a Radisson Blu Resort & Spa nagyméretű úszómedencével lagúnamedencével, gyerekmedencével és gyógyfürdőrészleggel vár minket, ha a pénztárcánk engedi.

Ha a tengerpartok és Szent Pál-öble mellett mást is fel akarunk fedezni, akkor tegyünk egy kirándulást a fővárosba, Valettába is. Sajnos a szigetország másik híres látnivalója, a gozói Azúr-ablak 2017. március 8-án összeomlott.