6 évnél régebbi cikk

Tyuki Bá, aki a legjobb ralikrossz-tehetségeket terelgeti
Fehérvár Médiacentrum fotójaTyuki Bá, aki a legjobb ralikrossz-tehetségeket terelgeti

A Magyar Nemzeti Autósport Szövetség Életmű-díjjal ismerte el a ralikrossz Junior Kupát egyre magasabb szintre emelő fehérvári Újházi Lászlót.

Tyuki Bá, ahogy a hazai autósportban mindenki ismeri, a hatodik ikszen túl is nyughatatlanul és fáradhatatlanul dolgozik a kipufogók soha nem szűnő zenéjének sűrűjében. A fehérvári exversenyző jelenleg a a ralikrossz szakág Junior Kupáját irányítja, szervezi, melynek köszönhetően a szakág egyre nagyobb háttérbázissal rendelkezik hazánkban. Oláh Gyárfás, az MNASZ elnöke januárban Életmű-díjjal ismerte le Tyuki Bá munkáját.

- Hat éve tevékenykedem a ralikrossz szakágban, előtte 15 évig a gyorsaságiban versenyeztem. Hanyatlóban volt a ralikrossz, hívtak, hogy jöjjek át, versenyezzek itt és segítsek egy kicsit újraéleszteni ezt a gyönyörű szakágat. Két évig versenyeztem, aztán amikor 60 éves lettem, lezárult ez az időszak. Azóta a juniorokkal foglalkozom, 10-18 éves gyerekeknek igyekszünk versenyzési lehetőséget biztosítani. Érdekes, akkoriban még nem éreztük, hogy a ralikrossz felszálló ágba került, ez szerencsére ma már lemérhető. Úgyhogy mozgalmas és izgalmas hat év van mögöttem ebben a szakágban és most, a hatodik év után jött ez az elismerés, aminek nagyon örülök!

- Erre a bizonyos váltásra ennyire erősen megvolt a belső indíttatás is?

- Én elköszöntem az autóversenyzéstől, újságíró barátaim is elbúcsúztattak, hogy befejezem, szép volt, jó volt, ennyi volt. Aztán 2-3 hónap múlva feltűntem a ralikrossz pályákon, mondták is, ezért kár volt visszavonulni... Újházi Béla, aki régóta ralikrosszozott, illetve egy korábbi, fiatal versenytársam hívott, én pedig úgy voltam vele, vágjunk bele, foglalkoztam a juniorokkal és mellette két évig aktívan versenyeztem is még. Én régen raliztam, 1994-ben kerültem át a gyorsasági szakágba, mert vonzott a lehetőség, hogy a Hungaroringen, F1 pályán mehetek. Ott ragadtam 15 évig, utána jött a ralikrossz, ki szerettem volna magam próbálni ebben is.

- Azért ezek a szakágak sok mindenben különböznek.

- Egyszer azt mondtam, ha az atlétikából veszünk hasonlatot, akkor a ralikrossz a 60 méteres síkfutás, a gyorsasági szakág az 1500 méteres síkfutás, a rali pedig a 10000 méteres futás. Szóval nagyok a különbségek, bár én ugyanazzal az autóval indultam ralikrosszban, mint előtte gyorsaságin, csak futóművet kellett cserélni rajta. Ami nekem furcsa volt, hogy amíg a gyorsaságin mentünk 14 kört, addig itt hatszor négy kör a táv, ami alig 4-5 kilométer, sprintjellegű az egész, 3 perces futamok vannak mindössze. A Hungaroringen egy-két hiba belefér egy versenybe, a ralikrossznál egy sem, annyira villámgyors az egész verseny.

- Mennyire fogékonyak a fiatalok a ralikrosszra?

- Én mindig azt mondom nekik, hogy az első a tanulás, ha az megy, akkor lehet versenyezni, ez a legfontosabb. Én általában inkább szervezni szoktam, összehozom a versenyzőket, a szülőket és az autókat, no és persze folyamatosan egyeztetek az oktatókkal, intézem a versenyekkel kapcsolatos teendőket. Jó 20 évvel ezelőtt a csúcson volt a ralikrossz, aztán jött egy mélypont, most viszont újra egyre népszerűbb. Van már saját Európa- és világbajnoksága is a szakágnak, de a fellendülést szerintem az adta, hogy korábbi rali világbajnokok átjöttek ide versenyezni, olyan pilóták, mint Grönholm vagy Loeb. Ennek a felfutásnak a jó oldalát mi is érezzük, az elmúlt hat év alatt 42 junior versenyző fordult meg nálam. Kilencen voltak az első évben, aztán egyre többen, idén, 2018-ban már 15 junior versenyzőnk, plusz két tartalékpilótánk van, ez eddig a csúcs.

- Mekkora a lemorzsolódás?

- Az elmúlt négy évben nagyjából 50% azoknak az aránya, akik egy szezon után más szakágra váltanak, és mindig marad 6-8 versenyző, aki folytatja a ralikrosszban. Ez az év is így néz ki, nyolcan maradtak tavalyról és hét új versenyzőm lesz. Húsvétkor kezdünk Máriapócson, ez a hagyományos rajt a bajnokságban, mely hét fordulóból áll. Jobb lenne több verseny, de ez a lebonyolítási rend, mellyel nem nagyon tudunk mit kezdeni. Visszatérve a kérdésre, a fentiek miatt nagyjából két év alatt eldől, hogy a gyermek hosszabb távon ennél a sportnál marad vagy nem.

- Tehetségesek a fiatalok?

- Nagyon! Büszkén tudom mondani, hogy az első csoportomból egy versenyzőm a rali szakágban folytatta, ráadásul nagyon eredményesen, utánpótlás Európa-bajnoki futamokon remekel. Egy másik versenyzőnk a ralikrossz Európa-bajnokság futamain indul, és kétszer már a döntőbe is bejutott. Ők 12 évesen kezdtek nálunk, ma már 16-17 évesen egyértelműen nagy tehetségei a magyar autósportnak. Amire szintén büszke vagyok, hogy kiváló magyar autóversenyzők hozzák hozzánk gyermekeiket. Herczig Norbert fia tavaly is és idén is nálunk versenyez, illetve további három ralis csemete is a ralikrosszban bontogatja szárnyait. Ez nem csak az én érdemem, nagyon lelkiismeretes a szakág vezetése, mindent megtesznek az utánpótlásért, és ez érezhető a ralikrossz hazai fejlődésén.

Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek