Clear sky4 °C
2019. december 11. szerda Árpád
Menü

A téli sport veszélyei

Ha tél, akkor előkerül a síléc, a snowboard, a korcsolya és a szánkó. A hidegben jobban figyelnünk kell arra, hogy ne fázzunk meg sportolás közben, és gondolnunk kell arra is, hogy miként kerülhetjük el a sérüléseket.

Az első, amivel mindenki találkozik télen, a szabadban történő testmozgás közben, az a hideg levegő. Azért, hogy ne fázzunk meg, sokkal körültekintőbben kell megválasztanunk a ruházatunkat, mint a tavasztól őszig tartó időszakban.

Mondjuk nem pont így... (Fotó: flickr.com)
Mondjuk nem pont így... (Fotó: flickr.com)

Nagyon fontos a réteges öltözködés: a legalsó réteg lehetőség szerint szintetikus legyen, hogy könnyen levezesse a verejtéket. Hasznos ruhadarab a technikai aláöltözet. Ez azért jó választás, mert melegen tartja a testünket, miközben jól szellőzik is és elvezeti az izzadtságot. Felé vastagabb, jó hőszigetelő anyagot válasszunk (gyapjút például), legfelülre pedig könnyen szellőző, víztaszító ruházatot. A pamuttól ódzkodjunk, mert ha átnedvesedik, elveszíti hőszigetelő tulajdonságát.

Sokan úgy gondolják, hogy az optimális ruházat a „sok meleg pulóver”, és túlöltöznek - mindeközben a rosszul megválasztott ruhadarabok miatt a kellő „hőszigetelés” és „szellőzés” nem valósul meg. –  A testünk pedig fűt, mint egy kályha, és aki túl sok ruhát vett magára, az például futás közben hamarosan leizzadhat. (Megjegyzem: alacsony áron is kapható olyan speciális futóruházat, amely tökéletes komfort érzést biztosít, úgyhogy nem éri meg spórolni!)

A test mozgás közben felmelegszik, így nem baj, ha először picit fázunk (Fotó: dachstein-salzkammergut.com)
A test mozgás közben felmelegszik, így nem baj, ha először picit fázunk (Fotó: dachstein-salzkammergut.com)

Mivel a test mozgás közben felmelegszik, így a sportolás megkezdésekor egy picit fáznia kell ahhoz, hogy később optimális körülmények között tudjon sportolni. Ha túlságosan meleg a ruházatunk, akkor fokozódik az izzadás, a nedves test pedig sokat veszít a hőmérsékletéből, s ez akár kihűléshez is vezethet. A víz ugyanis huszonötször gyorsabban von el hőt a szervezettől, mint a levegő – ezért hűl le gyorsabban a nedves test.

Ha leizzadtunk, akkor minél előbb szabaduljunk meg a nedves ruhadaraboktól! Ha ez rögtön nem lehetséges, akkor a sportolás befejezésekor azonnal terítsünk magunkra egy kabátot! Alapszabály, hogy mindig legyen nálunk száraz váltóruha!

Az átizzadt ruhát sportolás után azonnal le kell cserélni (Fotó: greatist.com)
Az átizzadt ruhát sportolás után azonnal le kell cserélni (Fotó: greatist.com)

Ez igaz a szánkózásra is, ahol szintén kiizzadhat a testünk. Sőt, a kellemesebb fázisban (csúszás) még plusz veszéllyel is találkozhatunk, amit a hideg (havas) szánkón való ülés jelent. Jó megoldás, ha pokrócot terítünk magunk alá szánkózáskor, melyről minden csúszás után lerázzuk a rákerülő havat.

Ha komoly, hideg, metsző szél fúj, akkor még jobban ügyelnünk kell a felkészülésre. Erre a célra is kaphatóak speciális és nem túl drága dzsekik, felsők, melyek szépen kompenzálják a zord időjárást. Vagyis a téli sportolás is jelenthet igazi örömforrást, ha teljesen tisztában vagyunk magunkkal, s rendelkezünk megfelelő tapasztalattal is e téren.

A szánkózásnál is elengedhetetlen a megfelelő ruházat (Fotó: regio-wasserfallen.ca)
A szánkózásnál is elengedhetetlen a megfelelő ruházat (Fotó: regio-wasserfallen.ca)

Fontos a bemelegítés és a levezetés is: izmaink, inaink épsége érdekében ne hanyagoljuk soha el ezt a pár percet! A bemelegítésnek az a célja, hogy szellemileg és lelkileg is ráhangolódjunk a fizikai megterhelésre. Mivel télen lelassul szervezetünk működése, még fontosabb, hogy nyugalmi helyzetből munkahelyzetbe hozzuk egyes szerv rendszereinket. A levezetés pedig azért fontos, hogy visszaálljon a működés a nyugalmi funkcióba – így segítve az izomhossz megtartását.

A bemelegítés hatására nő a légzésszám, a légzésmennyiség. Nő az izmok vérellátása, a vérbőség emeli az izmok hőmérsékletét (amely a nagyobb szakítószilárdságukat és rugalmasságukat eredményezi), és így csökken a sérülés kockázata. (Miközben a hőérzetünk javul.) Sőt, bemelegítéskor fokozódik az ízületi nedvek termelődése is, így megelőzhetjük a porcokat érintő degeneratív folyamatokat.

A bemelegítés és a nyújtás elengedhetetlen (Fotó: life.spartan.com)
A bemelegítés és a nyújtás elengedhetetlen (Fotó: life.spartan.com)

Télen sokan kerülnek orvoshoz ficam, ínszakadás, törés miatt, melyek nagy részét kellő védőfelszereléssel el lehetett volna kerülni. A sisak például nagyon hasznos síeléskor, snowboardnál, de még szánkózáskor is. A szemüveg szintén fontos kelléke a téli sportoknak, sőt, a  csukló- , térd-, és gerincvédő is ajánlott!

Ha esünk, akkor az ütést próbáljuk meg tompítani: végtagjaink ne legyenek nyújtva, hanem dőljünk oldalra, fejünket pedig húzzuk be, és próbáljunk meg úgy fordulni, hogy a lágy részeinkkel érkezzünk a földre.

Ficamok, törések ellen is igyekezzünk védeni magunkat (Fotó: ski-cool.com)
Ficamok, törések ellen is igyekezzünk védeni magunkat (Fotó: ski-cool.com)

Ha fáradtnak érezzük magunkat, akkor ne erőltessük a sportolást, mert kimerülten nem tudunk kellőképpen koncentrálni, és nagyobb az esély a sérülésre. Ha izomláz gyötör, akkor válasszunk könnyebb pályát (síeléskor), vagy iktassunk be egy pihenőnapot.

A hideg szélben/levegőn való sportolás után jól jön egy forró fürdő vagy szauna, mely normalizálja testhőmérsékletünket, és kihajtja szervezetünkből a salakanyagokat.

Hidegben való sportolás után jólesik a szaunázás (Fotó: drinkjugolife.com)
Hidegben való sportolás után jólesik a szaunázás (Fotó: drinkjugolife.com)

Kapcsolódó cikkek

Ajánlott cikkek

Szólj hozzá!

Most olvassák

Ez van

A hét sztorija

  • Kezdődik a székesfehérvári johannita konvent régészeti geofizikai vizsgálata
    Kezdődik a székesfehérvári johannita konvent régészeti geofizikai vizsgálata
  • Kihirdették az idei Év honlapja nyerteseit - mutatjuk a kedvenceinket!
    Kihirdették az idei Év honlapja nyerteseit - mutatjuk a kedvenceinket!
  • Balaton Sound - Dimitri Vegas és Like Mike, Martin Garrix és Kygo is fellép
    Balaton Sound - Dimitri Vegas és Like Mike, Martin Garrix és Kygo is fellép
  • Sörédi tábor - két jótékonysági előadással is segítik
    Sörédi tábor - két jótékonysági előadással is segítik
  • Újévi Nyitány - karitatív koncert a Magyar Rádió szimfonikus zenekarával
    Újévi Nyitány - karitatív koncert a Magyar Rádió szimfonikus zenekarával
  • Hétszáz tonna szaloncukor - rekordforgalomra számít az édességipar
    Hétszáz tonna szaloncukor - rekordforgalomra számít az édességipar
  • HÍRADÓ 1-kor 2019. december 10.
    HÍRADÓ 1-kor 2019. december 10.
  • Szijjártó: siker magyar szempontból is a múlt heti NATO-csúcson elfogadott nyilatkozat
    Szijjártó: siker magyar szempontból is a múlt heti NATO-csúcson elfogadott nyilatkozat

Eseménynaptár

  • Nagyszülői gyed - biztosítottnak kell lenni az unoka születése előtti két évben
    Nagyszülői gyed - biztosítottnak kell lenni az unoka születése előtti két évben
  • További 8 milliárd a középiskolai campusra - a tanév végén kezdődhet a beruházás
    További 8 milliárd a középiskolai campusra - a tanév végén kezdődhet a beruházás
  • Erőszakos közlekedők a célkeresztben - civil autókból ellenőriz Budapesten a rendőrség
    Erőszakos közlekedők a célkeresztben - civil autókból ellenőriz Budapesten a rendőrség
  • Banksy - karácsonyi témájú graffitit festett a rejtőzködő művész
    Banksy - karácsonyi témájú graffitit festett a rejtőzködő művész