4 évnél régebbi cikk

Hogyan készítsük fel autónkat a nyaralásra?
Hogyan készítsük fel autónkat a nyaralásra?

Bár már javában zajlik a nyár, a főszezon csak most csapott bele a lecsóba igazán. Ilyenkor sokan belevetik magukat az ismeretlenbe, ám a legtöbben sajnos az utolsó pillanatra hagyják a gépjármű csekkolását. Adja magát a kérdés: mire figyeljünk, ha gépkocsival indulunk nyaralni? Íme néhány hasznos tanács, hogy ne kerüljünk bajba!

A pótkulcs életmentő lehet!

Az egyik, ha nem a legfontosabb összetevője a biztonságos és problémamentes nyaralásnak: gondoltunk-e arra, hogy mi történne, ha kirándulás közben valamilyen véletlen folytán elhagynánk az autókulcsot, és nem vinnénk magunkkal pótkulcsot? "Van egy pár telefonunk nyaranta, kérdezik, hogy tudunk-e új kulcsot csináltatni. Ez azonban több hétig is eltart, így ha otthon nincs meg a pótkulcs vagy nincs aki kivigye, az ügyfél kénytelen hazahozatni trailerrel az autót, és ez több százezer forintos kiadást is jelenthet" – tudtuk meg Slezák Péter, szervizvezetőtől. Erre az esetre azt javasolja a szakember, hogy mindig legyen nálunk pótkulcs - amit ne az autóban tároljunk -, illetve ha véletlenül mégis otthon maradna, akkor könnyen megtalálható helyen rejtsük el az életmentő eszközt, hogy rokonainknak vagy szomszédainknak ne jelentsen problémát a felkutatása.

Az optimális guminyomás a pénztárcánkat is megkímélheti

Triviális dolognak tűnik, de lényeges, hogy a gumiabroncsok megfelelő nyomásértéken legyenek, ugyanis nyaraláskor a csomagtartóban gyakran nagy súlytöbblet képződik. Az alacsony guminyomás túlfogyasztást és rendellenes gumikopást idézhet elő, nem is beszélve az úttartásról. Indulás előtt érdemes ellenőrizni a pótkerék állapotát és nyomását, és azt is, hogy megvannak-e a hozzá tartozó rögzítő csavarok. Előfordulhat ugyanis, hogy a pótkerékhez teljesen különböző csavarok tartoznak, mint a járművön található abroncsokhoz.

A klíma az ember legjobb barátja - legalábbis nyáron

A klíma tisztítása éves rendszerességgel mindenképpen javasolt pollenszűrő cserével egybekötve. "Itt oszlatnék el egy tévhitet, miszerint az eljárás után a légkondi hidegebbet fúj. A klíma tisztítása a légkondicionáló hatásfokára semmilyen hatással nincs, tehát egy tisztított légkondicionáló egység nem feltétlenül fúj hidegebbet" – tájékoztatott Slezák Péter, majd azzal folytatta, hogy a klímatisztítás a párologtatón található atkák, penészgombák fertőtlenítésére szolgál, és nem műszaki, hanem egészségügyi szempontból lényeges. A klímarendszer hatásosságát digitális műszerekkel jól lehet mérni, és szükség szerint kell beavatkozni.

Ne engedjük túlmelegedni járművünket!

Ha hosszú útra indulunk - pláne a nyári melegben -, győződjünk meg róla, hogy az autó hűtőrendszere megfelelő állapotban működik. „A klímakondenzátor és a vízhűtő között felgyülemlett szennyeződés befolyásolhatja az autó működését” – nyomatékosítja szakértőnk. Ennek első jelei ráadásul pont autópályatempónál jelentkeznek még úgy is, hogy korábban semmi rendellenesség nem volt tapasztalható. Karbantartása tökéletesen megoldható: a szervizben kiszerelik, és kitisztítják a hűtőradiátort, az iszapos hűtőfolyadék helyett újjal töltik fel.

Mindig legyen nálunk motorolaj és hűtővíz!

A hűtővíz segíthet, ha jelzi a műszerfal, hogy túlmelegszik a motor. „Ha látótávolságon belül van benzinkút, oda utántöltött hűtőfolyadékkal el lehet még menni, és nem kell a leállósávban várni az autómentőre” – mondta a szervízvezető. Az intenzív, nagy sebességű utazás során nagyobb igénybevételnek vannak kitéve az autók, ezért megcsappanhat az olajszint. Mivel nem mindegy, melyik kocsiba, milyen olajat öntünk, egyszerűbb, ha van nálunk egy kevés, és azzal magunk is utántölthetjük a motort.

A korszerű dízelmotorok védelmében

Az úgynevezett AdBlue folyadék nélkülözhetetlen a korszerű dízelmotorral rendelkező autókban. Ez olyan adalékanyag, amelynek hiánya esetén nem indul az autó. A 2016. januártól gyártott dízelautóknál már kötelező kellék, lényege, hogy semlegesíti a nitrogén-oxidokat a kipufogórendszerben – környezetvédelmi szempontból ez ma már elengedhetetlen. "Egy feltöltés egy átlagos gépkocsi esetében húszezer kilométerig elég. A gond akkor kezdődik, amikor az ember nem ellenőrzi a feltöltöttség állapotát, és hosszú útra indul. Bár a gépkocsi jelzi ennek alacsony szintjét, bizonyos modelleknél az utántöltés nehézkes lehet" – emelte ki Slezák Péter.

Végül a legfontosabb tanács: időben vizsgáltassuk át autónkat!

Tapasztalatok szerint a nyaralási szezonban telítettek az autószerelő műhelyek, és sokszor csak egy-másfél hétre előre adnak időpontot. Bár maga a vizsgálat pár órán belül lezajlik, indulás előtt két-három héttel érdemes betervezni egy átvizsgálást. Annyit biztosan megér, hogy nyugodtan induljunk útnak.

További ajánlatok: 
www.fabian.hu

Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek