4 évnél régebbi cikk

Online oktatás a tanárok szemével: forradalom vagy hendikep?
Fehérvár Médiacentrum fotója
Láposi Anita
Online oktatás a tanárok szemével: forradalom vagy hendikep?

Egy hete elindult a digitális oktatás, lássuk, mit tapasztalnak a fehérvári pedagógusok!

A fehérvári iskolák többsége már hétvégén felkészült a digitális oktatásra, a diákok hétfőtől kapják a feladatokat, instrukciókat. Van, ahol online órákat is tartanak, főként azoknál a tantárgyaknál fontos ez, ahol nagyobb hangsúly van a magyarázaton és a közvetlen visszacsatoláson. A hivatalos platform a Kréta rendszer, de a tapasztalatok szerint legtöbbeknek a google classroom használható gördülékenyen. A diákok és szüleik itt a kurzusbejegyzések követésével napról napra hozzájutnak az aktuális tanulnivalóhoz.


„Nekem a vegyes módszer jött be eddig. Adok hosszú távra szóló projektfeladatot határidőre, amit emailben kell visszaküldeni (pl. egy könyv elolvasása, olvasónapló bekérése, hosszabb verselemzés, érvelés stb.), de tartok online - órát is a Zoom-alkalmazásban. Nyelvtan óránál fontos a tanári magyarázat, az azonnali visszacsatolás. A gyerekek igénylik is a személyes kontaktust (még ha virtuális is), ugyanakkor azt nem lehet bírni, hogy folyamatosan skype-olj, chatelj. Nekik sem tesz jót, ha egész nap a kütyük előtt ülnek, ráadásul lelkileg őket is megérintik a történések.” – meséli Láposi Anita, a Kodolányi János Gimnázium és Szakgimnázium tanára.

 

„Türelem, szeretet és empátia!”


Anita a hatodik évfolyamtól a tizedikig tanít, vagyis már önállóan tanuló gyerekeket, mégis fontosnak tartja az alábbiakat:
Most nem szabad azt elvárnunk, hogy ugyanabban az ütemben haladjunk a tananyaggal, más, új kompetenciák fejlesztése szükséges. A szülőkre is gondolnunk kell, akik próbálnak a gyerekkel együtt lépést tartani ebben a zűrzavaros közegben. Az én jelszóm: türelem, szeretet és empátia!”


Az összefogás, a türelem, az egymás segítése egyébként már az első napokban jelen volt a digitális oktatásban.
„Jó érzés azt tapasztalni, hogy a szülők naponta jeleznek vissza arról, milyen jó érezni azt, hogy együtt dolgozunk, és üzenik, hogy tartsunk ki. A munkánkat végezzük, most egy ilyen helyzet van, ezt a teljesen új rendszert is működtetni kell. Naplózzuk az óráinkat, beírom, hogy éppen hol tartunk a tananyagban, holnap mi lesz a feladat. Leírom azt is, hogy a tankönyvet, a különböző tanítási eszközöket hogyan kell használni, hányadik oldalon mit kell megoldani, kijegyzetelni, vagyis a legalapvetőbb információkat.” – magyarázza Laczkó Gábor, a Vasvári Pál Általános Iskola igazgatója.


A Vasváriban pedagógusok a hét elején még az iskolából oktattak, a hét további részében viszont már mindenki otthonról adja át a tananyagot a gyermekeknek. Az online oktatás online kreativitást is igényel, és kiszélesíti az eszközöket is: a tanárok például megnézendő digitális anyagokat is küldenek a gyermekeknek. Azoknak a diákoknak, akik nem rendelkeznek a szükséges technikai eszközökkel, tableteket ajánlanak fel kölcsönzésre.


Hol zajlik a kommunikáció?


„A Krétába írom be a tananyagot, mert az a hivatalos, de messengeren megy leggyorsabban az üzenetváltás. Minden osztállyal van közös csoportom, ott is küldöm az anyagot. Ott beszéljük azt is meg, mikor online az óra” – sorolja tapasztalatait Láposi Anita.
A héten szinte minden iskola a Kréta központi adminisztrációs rendszeren keresztül (is) tájékoztatta a diákjait, de a tapasztalatok alapján igyekeznek szélesíteni a lehetőségeket. „Az iskola digitális oktatásért felelős csapata létrehozta a Microsoft Teams 365 programban a kommunikációs kapcsolatokat, így hétfőtől már az új digitális órarend szerint tarthatók a webináriumos órák a Comenius diákjai számára” – mondta el Rockenbauer Lajos, a Comenius igazgatója.


Alsó tagozatban nagyobb kihívás az online tanítás, tapasztalat, hogy a különböző videochat alkalmazásokban megtartott órák még kis csoportos foglalkozásként sem nagyon működnek. A kicsiknél ugyanis nagyon fontos a személyes jelenlét, így nagyobb feladat hárul a szülőre. És persze a tanárokra is, hiszen van olyan tanárnéni, aki múlt héten még a számítógép elindításához is segítséget kért, három nap alatt viszont megtanult profi ppt-ket gyártani, amit az google messenger kurzusaian keresztül juttat el a kisdiákok szüleinek.

A személyesség sem marad el: olyan instrukciók, szófordulatok, leírások találhatóak egy-egy ilyen tananyagban, ami az órán is le szokott hangozni. „Ügyesek voltatok. Aki úgy érzi, hogy jól dolgozott, tudott figyelni, mindenképpen jutalmazza meg magát piros ponttal. (Csak győzzem majd beváltani… Bár ott tarthatnánk már! ) A szüleitekről se feledkezzetek el, ők is jutalmat érdemelnek.” – így végződik egy elsős matekóra Power Pointban. Egy másik pedig így: „Puszillak benneteket, vigyázzatok magatokra, és a tanulás mellett játékra is legyen időtök!”


A zeneiskola tanárai is hamar átálltak a digitális oktatásra, hétfőtől itt is elindult az élet. Nekik annyiban könnyebb, hogy videochaten is kiválóan lehet hangszert tanítani.

A videochat alkalmas arra is, hogy összefogja a közösséget, és az osztálytársak, és a tanárok találkozzanak egymással. Sok iskolában reggelente az osztályfőnökök tartanak egy közös nagy reggelit például messengeren, ahol mindenki megszólalhat, láthatják egymást, bátoríthatják egymást és közben megisszák a kakaót, megeszik a szendvicset.


Hogyan lesz ebből számonkérés?


A cél, hogy ne vesszen el a második félév, ehhez viszont értékelést kell szerezniük a diákoknak, Van, ahol még nem kiforrott a rendszer, és egyelőre csak fotót kérnek a tanárok a feladatmegoldásokról. De volt már példa feleltetésre is.

„Ma a tizedikesek közül önként jelentkeztek hárman, hogy felelni szeretnének Berzsenyiből. Feleltetni pedig tudok chaten. Persze itt is fontos a jóindulat, hogy inkább beszélgetésnek élje meg a diák, ne számonkérésnek. A kiadott projektfeladatokat is értékelem természetesen.” – mondja Láposi Anita.


Léteznek online-feladatlapok, ezt is lehet alkalmazni, hogy a tanárok minél több módszerrel tegyék izgalmassá az online tanulást.


Forradalom lehet az oktatásban?


Szerény véleményem szerint 2020. március 15. a magyar köznevelés forradalmi napja, hatalmas digitális átalakulás vette kezdetét, amiből a tanulók óriási profitra tesznek szert” – világított rá a helyzet oktatási változásaira Rockenbauer Lajos. A Comenius igazgatója kémiatanárként a héten minden délutáni nap egy adott órában az iskola kémia laboratóriumából, a kémiából érettségizőknek kísérleteket mutatott be messengeren keresztül. „Egészen jól megindultunk a tananyaggal, lényegesen elmélyültebb munkát tudok végezni a diákcsapatommal a mostani körülmények közt” – tette hozzá az igazgató.


Amikor az elsős átveszi az irányítást


A gyerekeknek is érdekesek az újdonságok. Íme egy videó, amikor egy első osztályos nem hagyja a szülőnek megtartani az órát, mert inkább ő lenne a tanár is:

 

 

Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek