Partly cloudy26 °C
2019. június 24. hétfő Iván
Menü

Miért érdemes elektromos kerékpárra pattanni?

Manapság ismét egyre inkább előtérbe kerül a biciklizés. Egyrészt végre itt a jó idő (khm), másrészt a füstölgő négykerekűek szobrozó tömegét megunva sokan kaparják elő a sufniból régen elfelejtett bicajukat, hogy egészségesebben szeljék az országutakat. Emellett újra hódít az elektromos kerékpár is, amelynek köszönhetően könnyebben vehetjük a váratlan akadályokat. Utánajártunk hogy mit tudnak ezek a masinák, és miért érdemes lecserélni régen bejáratott bringákat a jövő csodagépére.

Biciklizni jó. Mit jó? Egyszerűen nincs is annál felemelőbb érzés, mint amikor nagy kínkeservesen feltekerünk egy dombon, majd a csúcsra törés után hosszú percekig csak úgy suhanunk a végeláthatatlan szerpentineken. Nem beszélve a túrák közben elénk táruló látványról, amelynek köszönhetően ténylegesen is a természetben érezhetjük magunkat. Imádom.

Hogy teljes legyen az élmény, az sem mindegy, hogy mivel gurulunk. Amikor kiválasztjuk a számunkra legmegfelelőbb járgányt, akkor csakúgy, mint az autók esetében, jó ha körültekintően szemlélődünk, ugyanis a nagy kapkodásnak köszönhetően már én is belefutottam egy-egy silányabb biciklibe, amellyel aztán több időt töltöttem a szervizben, mint az utakon. Ismerős, ugye?

És hát az sem mindegy, hogy milyen terepnek, milyen kétkerekűvel vágunk neki: a legelterjedtebbek között megtalálható a mountain bike, a trekking, a városi, a cross, az országúti és - cikkünk szempontjából a legfontosabb - az elektromos kerékpár is.

De mit is tudnak ezek az elektromos biciklik, és mégis mikor törtek be a piacra? Segítségünkre az egyik fehérvári kerékpárszerviz üzletvezetője, Csánig Rajmund sietett, akitől mindent megtudtunk, amit az elektromos bringákról tudni érdemes. Elmondása szerint az elektromos cangák körülbelül hat-hét éve jelentek meg, ám akkor még a főleg idősebbek által hajtott, a régi tekerős motorcsodákra emlékeztető járgányok lepték el az utakat. Majd pár éve már komolyabb felszereléssel ellátott elektromos üstökösök is felbukkantak a gyártók kínálatában.

Három gyönyörű elektromos csoda bevetésre készen (Fotó: Pál Loránd)
Három gyönyörű elektromos csoda bevetésre készen (Fotó: Pál Loránd)

Hogyan működik az elektromos bicikli?

Külön értékű kerékpárról beszélünk, csak fel van szerelve egy motorral és egy akkumulátorral. Többféle gyártót is megkülönböztetünk, a legnépszerűbbek a Bosch és a Shimano. Az újabb bringáknál már a vázba van integrálva az akkumulátor, a városi bicikliknél - felhasználástól függetlenül - pedig még a csomagtartón található az akksi.

Az elektromos kerékpár attól elektromos, hogy kerekezés közben egyfajta rásegítést érzékelünk, amelynek jellemzően három üzemmódja van: alacsony, közepes és magas. Ezt úgy kell elképzelni, hogy kevesebb energiaráfordítással messzebb, vagy éppen gyorsabban juthatunk el a kijelölt célig.

Miért jó, ha elektromos kétkerekűvel közlekedünk?

Sokan mondják, hogy akkor tekernek majd elektromos bicót, ha idősek lesznek és nehezen tudnak pedálozni. Na, már most az a helyzet, hogy én is használok elektromos kerékpárt, pedig mellette aktívan biciklizem. Egy teljesen más élményt nyújt.

Amikor az ember kevesebb kondival rendelkezik (mert ugye nem mindenki versenyző), de ugyanúgy vágyna arra, hogy terepen bringázzon, vagy nagyobb távot tegyen meg, akkor elektromos biciklivel városban komfortosabban, izzadás nélkül érhet be a munkahelyére, extrémebb talajon pedig rákapcsolja a rásegítést ,és így könnyeben le tudja küzdeni a nagyobb emelkedőket és az akadályokat. Az elektromos bringát ugyanúgy tekerni kell, mint hagyományos társát, viszont ha elfáradunk, akkor nagyot tud dobni a lendületen.

Az elektromos kecajok nem úgy működnek, mint a robogók, mindenképpen tekerni kell, viszont ha lemerül, vagy netalántán leszereljük az akkumulátort, akkor is hibátlanul el lehet vele kerekezni.

Magyarországon melyik fajta elektromos bringa a legkeresettebb?

Ma még egyértelműen a régifajta elektromos biciklit viszik jobban, amely elsősorban az idősebb korosztályoknál népszerű. Azt szoktam mondani, hogy igény az újfajta modellekre is lenne, mert sok az érdeklődő, de jellemzően a magas árak miatt most még kevesen vásárolják. Külföldön ez teljesen máshogy néz ki, ugyanis már ott több elektromos bringát adnak el, mint hagyományosat: a húszas, harmincas éveikben járó fiatalok is elektromos csodákon szelik az utcákat.

Hogyan néznek ki az árak?

A legolcsóbb elektromos kerékpárok ötszázezer forint körül futnak, de a csúcskategóriás gépek akár több millió forintosak is lehetnek.

Mit kell tudni az elektromos kerékpár felépítéséről?

Ugyanúgy kell elképzelni, mint egy hagyományos biciklit, annyi különbséggel, hogy minden alkatrész erősítve van rajta, mert sokkal nagyobb munkatételnek van kitéve, illetve nagyobb súlyt kell hordoznia - ami elsősorban a motornak és az akkumulátornak köszönhető. Az elektromos biciklik magas árához az akkumulátor-technológia is hozzáteszi a magáét, csak az akksi száz-kétszázezer forint körül mozog.

Szerintem itt is az a folyamat játszódik le, mint a termékek többségénél: minél jobban elterjed az újdonság, annál olcsóbb lesz. Nyilván ez nem ilyen ugrásszerű változást jelent, de ugyanaz megy végbe, mint például az elektromos autóknál. Amint megfizethetővé válik, annál többen nyitnak az újdonság felé. Ha valaki felül egy elektromos kétkerekűre, és ezt az élményt megtapasztalja, onnantól kezdve nem akar leszállni róla.

A sokat emlegetett akkumulátor (Fotó: Pál Loránd)
A sokat emlegetett akkumulátor (Fotó: Pál Loránd)
És az interaktív kijelző (Fotó: Pál Loránd)
És az interaktív kijelző (Fotó: Pál Loránd)

Mennyi ideig bírják egy töltéssel az akkumulátorok?

Körülbelül száz-százhúsz kilométeres hatótávról beszélünk, amelyről úgy gondolom, hogy bármilyen bringás szükségleteit jócskán kielégíti.

Hogyan kell feltölteni az akkumulátorokat?

Nagyjából ugyanúgy kell életet lehelni bele, mint a mobiltelefonokba. Nem érdemes 100%-ig lemeríteni, érdemes 10% töltöttségnél áramforráshoz csatlakoztatni, amelyet vagy töltőpontoknál, vagy pedig kávézókban találhatunk - attól függően, hogy leszerelhető vagy nem a bicikli akkumulátora.

Mennyivel tudunk száguldozni elektromos kerékpárral?

Az elektromos biciklik általánosan 25 km/h-nál leszabályoznak, tehát ennél többel nem lehet menni. Persze vannak olyan spéci átalakító szettek, amivel fel lehet gyorsítani a maximum sebességet (akár 70 km/h-val is süvíthetünk), de jellemzően 25 km/h-nál letilt a rendszer.

Mekkora az élettartama egy elektromos bringának?

Csakúgy, mint az elektromos autók esetében: a hatékony töltési szabályok betartásával és a bicikli megfelelő ápolásával, karbantartásával az elektromos kerékpár is egészen hosszú ideig társunk lehet az úton. 

További ajánlatok: 
www.szekeskerekpar.hu
www.jsi.hu

Ajánlott cikkek

Szólj hozzá!

Most olvassák

Galéria

Ez van

A hét embere

Eseménynaptár

  • Emlékparki Nyár - szezonnyitót tartottak Pákozdon
    Emlékparki Nyár - szezonnyitót tartottak Pákozdon
  • Átadták a Csalai Közösségi Teret
    Átadták a Csalai Közösségi Teret
  • Emlékezés Gyóni Gézára
    Emlékezés Gyóni Gézára
  • Lakossági fórum lesz Maroshegyen
    Lakossági fórum lesz Maroshegyen
  • Többen vesznek fel hitelt új ingatlanra
    Többen vesznek fel hitelt új ingatlanra
  • Dinnyeszezon - kisebb hazai kínálattal indulhat
    Dinnyeszezon - kisebb hazai kínálattal indulhat
  • Újra itt a nyár: visszatér a kánikula a héten
    Újra itt a nyár: visszatér a kánikula a héten
  • Csaknem 300 embert mentettek ki a spanyol partoknál
    Csaknem 300 embert mentettek ki a spanyol partoknál
  • A magyar meggyet népszerűsítik
    A magyar meggyet népszerűsítik