Partly cloudy3 °C
2020. január 20. hétfő Sebestyén
Menü

Ismered az emojikat?

Ismered az emojikat?
Telefonjainkat, üzenőprogramjaikat, de már a Facebookot sem tudjuk elképzelni nélkülük. (Fotó: pcmag.com)

Már hosszú évek óta életünk részei a címben is szereplő nevető, mosolygó, időnként síró és még egy csomó érzelmet kifejező kis sárga fejecskék. Azonban azt nem igazából tudjuk, hogy kik is ők és honnan származnak.

Az igazat megvallva engem sem gyötör az álmatlanság, hogy vajon honnan is kerültek írásunkba ezek a fazonok, ellenben az kétségtelen tény, hogy használni használom őket. Nem is ritkán. Így aztán adta magát a kérdés: de mégis, honnan származnak?

Amikor elkezdtem kutatni az internet bugyraiban, akkor ért csak a meglepetés. Az első emoji már 23 éves. Te jó ég! Hiszen akkor még csak 1995-öt írtunk, ráadásul a Facebook akkor még csak elképzelésként sem létezett, hiszen Zuckerberg csak kilenc évvel később, 2004-ben indította el nyilvánosan. De akkor honnan ez a népszerűség?

Nagyon sokan élünk abban a hitben, hogy az emojik a Facebookkal együtt lettek életünk részesei. Pedig nem. Nyilván a Facebook és a közösségi média ilyen szintű elterjedése, melyet napjainkban is átélünk, sokat tettek a népszerűség felfutásáért, de az első, az úttörő egy japán távközlési vállalat, a Docomo volt. A Docomo piacra dobott egy olyan személyi hívót, melynek karakterei között ott volt már minden emoji ősanyja is. A PocketBell nevű kis kütyüvel debütált az ős-emoji, ez pedig nem volt más, mint a szívecske-szimbólum. Egyébként maga a szó is japán eredetű. Az emoji japánul képi karaktert jelent.

Az EMOJI, napjaink értelmezésében:

Kis képecskék , amiket csetelésnél és a közösségi médiás posztoknál használunk. Cukik, színesek, egyszerűek és könnyű velük érzelmeket kifejezni.

Pontosan ezért is fejlesztették ki az emoji karaktereket 1998-ban. A Docomo cég megbízásából Shigetata Kumito volt az, aki a digitális kommunikáció gazdagabbá tétele végett nekiült és létrehozta az első emojikat. 1999-ben japánban az I-Mode nevű mobilinternet-szolgáltatásban már 176 különböző emojit használhattak a felhasználók. A 2000-es években már rengeteg különböző platformon volt elérhető az emojik használata.

Csak Japánban közel 40 millióan használták már ekkor őket. De az igazi nagy robbanás a 2010-es évek elején történt - bár már ekkor is sokan ismerték és használták. A világméretű siker 2010-ben tetőzött, amikor is az emojik bekerültek a különböző írásrendszerek egységes kódolását és használatát leíró nemzetközi szabványba, az Unicodeba, majd ezt követően az Apple az iOS 5 megjelenésével, 2011-ben világszinten is elérhetővé tette az emojik használatát.

A siker innen már nem volt megállítható. Maga az emoji szó 2013-ban bekerült az Oxford Dictionary kiadványba is, ami azért legyünk őszinték, nem semmi, sőt, 2015-ben az év szava is lett. A Facebook relatíve kicsit megkésve, 2016-ban tette lehetővé, hogy a posztokra a Like gomb mellett emojikkal is reagálhassunk, bár az emojik már ekkor is évek óta elérhetőek voltak a posztokban és kommentekben egyaránt. 2014-ben az Unicode 7.0-ás verziójához a meglévőkön túl újabb 250 különféle emojit is hozzáadtak. Később ez lett az összes iOS és Android rendszert futtató okostelefon alapkészlete.

Ismered az emojikat?

Az emojik világában a fiatalok még kedvenc filmjük címét is képesek emojikkal leírni, de akár teljes mondatokat is képesek ezekkel a szimbólumokkal leírni, tulajdonképpen értenek és írnak emojiul.

De miért szeretjük az emojikat?

Egy világméretű kutatás szerint, amit látunk az jobban rögzül a memóriánkban, mint amit hallunk. Tehát nem véletlen, hogy ennyire népszerűek ezek a látható kis érzelmi ikonok. Az emojikkal könnyebben fejezhetjük ki az érzelmeinket és a hangulatainkat, olyan dolgokat is, amiket nehéz vagy hosszú szavakba önteni. Emellett az emojik azért is annyira népszerűek, mert szinte végtelen számú jelentéssel ruházhatóak fel. Úgy mondhatunk el velük dolgokat, hogy meg sem kell szólalnunk, ugyanúgy működnek írásban, mint a szemtől szembeni kommunikációban a testbeszéd.

A kutatás szerint a fiatalok (18 - 29 év) 50%-a használ emojikat, de a tini korosztályban ez az arány sokkal magasabb. A tizenévesek 72%-a könnyebben fejezi ki érzelmeit emojival, mint szavakkal. Azonban összességében az emberek 55%-a használ emojikat, leginkább azért, mert cukik.

Ajánlott cikkek

Szólj hozzá!

Most olvassák

Ez van

A hét sztorija

  • Három korosztályt versenyeztet az Alba Regia Táncegyüttes
    Három korosztályt versenyeztet az Alba Regia Táncegyüttes
  • A házi kovászos kenyér sokkal finomabb!
    A házi kovászos kenyér sokkal finomabb!
  • Minden eddiginél többen lesznek az idei busójáráson
    Minden eddiginél többen lesznek az idei busójáráson
  • Vádat emeltek a Pillangó utcai metróbaleset ügyében
    Vádat emeltek a Pillangó utcai metróbaleset ügyében
  • 281 éve élő hagyomány - fogadalmi szentmisét tartottak Szent Sebestyén napján
    281 éve élő hagyomány - fogadalmi szentmisét tartottak Szent Sebestyén napján
  • A magyar kultúra napja - Koncertek, filmvetítések és kiállítások Fejér megyében
    A magyar kultúra napja - Koncertek, filmvetítések és kiállítások Fejér megyében
  • Ismét nőtt a légszennyezettség – Fehérváron elfogadható a levegő minősége
    Ismét nőtt a légszennyezettség – Fehérváron elfogadható a levegő minősége
  • Állami támogatás - nagy segítség érkezik a meddőség kezelésében
    Állami támogatás - nagy segítség érkezik a meddőség kezelésében

Eseménynaptár

  • Csapás - jégeső, villámáradás, homokvihar Ausztráliában
    Csapás - jégeső, villámáradás, homokvihar Ausztráliában
  • Az a szép, fényes nap, Szerelem Ó! - premierek hete a Vörösmarty Színházban
    Az a szép, fényes nap, Szerelem Ó! - premierek hete a Vörösmarty Színházban
  • Egyre nagyobb a nyomás - a kormány stratégiai partnerei a polgárőrök
    Egyre nagyobb a nyomás - a kormány stratégiai partnerei a polgárőrök
  • HÍRADÓ 1-kor 2020. január 20.
    HÍRADÓ 1-kor 2020. január 20.
  • Házasság hete - fontos, hogy tudatosan ápoljuk kapcsolatainkat
    Házasság hete - fontos, hogy tudatosan ápoljuk kapcsolatainkat
  • "Síeljünk itthon!" - kampány indul a téli sport népszerűsítésére
    "Síeljünk itthon!" - kampány indul a téli sport népszerűsítésére
  • Változás - Kína betiltja az egyszer használatos műanyagokat
    Változás - Kína betiltja az egyszer használatos műanyagokat
  • Mérjük fel együtt a telelő fülesbaglyok számát!
    Mérjük fel együtt a telelő fülesbaglyok számát!
  • Ökumenikus imahét - szívből jövő, állhatatos imádságra van szükség
    Ökumenikus imahét - szívből jövő, állhatatos imádságra van szükség
  • Pánik - erős földrengés Kína északnyugati részén
    Pánik - erős földrengés Kína északnyugati részén
  • Mohácsi busójárás - 1800 maskarással űzik el a telet
    Mohácsi busójárás - 1800 maskarással űzik el a telet
  • Programok mára
    Programok mára
  • Ziffer Sándor a műkereskedelemben - Martos Gábor előadása a képtárban
    Ziffer Sándor a műkereskedelemben - Martos Gábor előadása a képtárban