12 hónapnál régebbi cikk

Változik a gyorshajtók bírságolása, megszűnt a tolerancia
Fehérvár Médiacentrum fotója
police.hu
Változik a gyorshajtók bírságolása, megszűnt a tolerancia

Május 1-től szigorúbban veszi a rendőrség a sebességhatárok átlépését, vagyis még többen kaphatnak bírságot.

Az évtizedek óta követett gyakorlatának megváltoztatásával tulajdonképpen a hatályos jogszabályok szerint jár el a rendőrség mostantól - írja a vezess.hu összeállításában arra a mondatra reagálva, amit az ORFK-tól kaptak:

„A továbbiakban a sebességtúllépés jogsértés esetén a jogsértést feldolgozó ügykezelő rendszer a mért sebesség alapján állapítja meg a közigazgatási bírság összegét.”

Kiemelik, az elsőre kissé nyakatekertnek tűnő mondattal azt az információjukat tette hivatalossá a rendőrség, hogy május 1-től nincs többé a korábbi ráhagyás a traffipaxok által kiírt sebességre, azaz mostantól alacsonyabb sebesség elérése után kapnak bírságot a gyorshajtók.

Eddig ugyanis ráhagyott valamennyit a traffipaxok által kiírt sebességadathoz a rendszer, a hibahatárnak hívott eltérés 100 km/órás sebességig 3 km/óra volt, míg felette 3 százalékos eltérést toleráltak. Ez azt jelenti, hogy valójában nem 50 vagy 60 km/óra, hanem 53, 63, 93 km/óra volt a megengedett sebesség.

Ennek most vége, a portál kérdésére ugyanis egyértelműen megerősítette az ORFK:

„A mérőeszköz által adott érték további korrekció nélkül veendő figyelembe.”

Sőt, a rendőrség szerint „szükséges kiemelni továbbá, hogy ez az álláspont igazolódik a bírói gyakorlatban, illetve a szintén kötelező hitelesítésű mérőeszközök közé tartozó légzési alkoholmérők használatához kapcsolódó gyakorlat is ezt a jogi megalapozottságot erősíti”.

A portál úgy véli, az eddigi ráhagyásos gyakorlat valószínűleg a bírságokat megkérdőjelező esetek csökkentését szolgálta. Ezzel kapcsolatban ügyvéd véleményét is kikérték. 

„Ez nem jelenthet más, mint az 50-es táblánál az 51 km/órás sebességgel haladók bírságát” – erősítette meg kérdésükre Janklovics Ádám, közlekedési ügyekre szakosodott ügyvéd, aki azt is kiemelte, az egyre modernebb gépjárművek digitális műszerei pontosabb számot mutatnak a vezetőiknek a korábbiaknál, ám Magyarországon 15 év a személyautópark átlagéletkora, vagyis rengeteg 15-20-25 évnél idősebb közlekedik a forgalomban. Márpedig életszerű azt feltételezni szerinte, hogy ezen autók vezetése közben hiába mutat 50 km/órát a mutató, vagyis legjobb tudása szerint szabálykövetően vezet az autós, ám mégis előfordulhat, hogy 51-52-53 km/órával méri be őt a traffipax.

„Ilyenkor meglehetősen egyoldalú a rendszer, ugyanis a rendőrség adatával szemben kellene bizonyítani az autósnak, hogy szabályosan, 50-nel ment. Márpedig ezt nem tudja bizonyítani. Ráadásul azt sem tudhatja biztosan, hogy valóban 51-52-53-at mért a traffipax, mert nincs hozzáférése a műszerhez” – fogalmazott az ügyvéd.

Ahol továbbra sem állítják meg a gyorshajtókat, ott megmarad az elvi lehetősége a sebesség túllépés megúszásának. Hiszen 100 km/óra alatt plusz 15 km/óráig, míg 100 km/óra felett 20 km/óráig nem az objektív felelősség elve szerint jár el a rendőrség. Vagyis autópályán példádul 150 km/órával is elkerülhető elvben a bírság saját autóval.

Kapcsolódó
Székesfehérvárra is kerül a trükkös sebességmérőből

48 darab új Trafibox áll szolgálatba idén, ezzel közel száz helyen működik majd az autósokat könnyen átverő találmány.

Legnépszerűbb
Fehérvári hasznos infók
Hasonló cikkek